یِاهو مارکت

فروشگاه یاهو

یِاهو مارکت

فروشگاه یاهو

اقدام پژوهی دبیر عربی چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه ......... را به درس عربی علاقه مند سازم ؟

اقدام پژوهی دبیر عربی چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه ......... را  به درس عربی علاقه مند سازم ؟

اقدام پژوهی دبیر عربی چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه ......... را به درس عربی علاقه مند سازم ؟

اقدام پژوهی دبیر عربی چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه ......... را به درس عربی علاقه مند سازم ؟در قالب ورد و قابل ویرایش در 27صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی

بیان مساله:

در پی استقبال عظیم مردم ایران از دین اسلام و با از بین رفتن حکومت ساسانی خورشید تابان شریعت مقدس اسلامی بر فراز کشور پهناور ما نورافشانی نموده و دولتهای متعدد اسلامی یکی پس از دیگری بر این سرزمین حکومت کردند و بعضاً با حمایت این حکومتها علماء و دانشمندان بزرگی درخشیده و آثار و کتابهای زیادی را به عربی و فارسی به یادگار نهادند و با ورود واژگان عربی و خاصه واژگان قرآنی در نظم و نثر فارسی تحول شگرفی را در عربی ما به وجود آوردند برای آکاهی بیشتر از ورود کلمات و تأثیر واژه‌های عربی در متون زبان فارسی می توانید به کتاب «عربی در فارسی» نوشته دکتر فرشیدورد استاد اسبق دانشگاه تهران مراجعه فرمایید.

زبان عربی زبان دین و آیین و فرهنگ و تمدن اسلامی است و این زبان یکی از عوامل وحدت در بین جوامع و ملل مختلف دنیا با بیش از یک میلیارد مسلمان گشته است. آموزش زبان عربی به منظور درک مفاهیم دینی و قرآنی است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: «زبان عربی کلید معارف اسلامی است» لذا:

1- نیازهای دینی درک و فهم قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، احادیث نبوی و احادیث امامان معصوم و کتب فقهی و کتب تفسیر قرآن از ضرورتهای آموزش زبان عربی است.

2- ارتباطات سیاسی و تاریخی و اقتصادی و اجتماعی و ادبی… بسیار نزدیک میان ایرانیان و اعراب از گذشته تاکنون به علت هم‌جواری و دین مشترک از دیگر عوامل در بیان ضرورت آموزش عربی است.

3- کثرت سفرهای زیارتی و سیاحتی به سوریه و عراق و لبنان و عربستان و فلسطین و…

4- نیاز دانشجویان رشته حقوق و الهیات و عربی به آشنایی با این زبان

5- «مهمتر از همه این است که کسی نمی‌تواند زبان فارسی را بطور صحیح بیاموزد مگر اینکه به زبان عربی آشنایی کامل داشته باشد چون بیش از یک سوم بسیاری از جملات فارسی را لغات و مشتقات و مصطلحات مختلف عربی تشکیل می‌دهد.» (دکتر نجفی 1349 ص 5)

نظیر: «منت خدای را عزوجل که طاعتش موجب قربتست و بشکر اندرش مزید نعمت هر نفسی که فرو می‌رود ممد حیاتست و چون برمیآید مفرح ذات پس در هر نفسی دو نعمت موجودست و بر هر نعمتی شکری واجب» (مقدمه گلستان سعدی شیرازی)

6- آشنایی با متون مختلف دینی به منظور بیان ارزش‌ها و مسائل اخلاقی به شیوه‌ی غیرمستقیم

7- تقویت توانایی درست‌خوانی و روان‌خوانی عبارت‌ها و متون دینی

8- آشنای با واژگان کثیرالاستعمال قرآنی

توصیف وضعیت موجود:

اینجانب ........ مدت ..... سال است که در آموزش و پرورش مشغول به خدمت هستم و هم اکنون به عنوان دبیر دینی عربی در آموزشگاه ........... انجام وظیفه می کنم . با اینکه دانش آموزان این آموزشگاه از لحاظ هوش و استعداد در جایگاه ویژه ای قرار دارند، پس از برگزاری امتحان ماهانه دوم متوجه ضعف دانش آموزان در یادگیری عربی شدم .پاسخ گویی دانش آموزان در طول یک ماه دوم سال تحصیلی به تمارین مشکلی را نشان نمی داداما نتایج امتحان ماهانه دوم مطلوب به نظر نمی رسید .پس به ناچار می بایست دنبال راه حل مناسب برای حل مشکل می بودم.

تقریباً مشکل تعداد زیادی ازدانش آموزانم ضعف در تمامی قسمت ها بود .پس به ناچار مسئولیت هر دو دانش آموز ضعیف را به یک سرگروه دادم. پس از شروع کلاس های اقدام پژوهی تلاش کردم موضوع را به نحوه دیگری بررسی کنم که در ادامه به آن اشاره خواهم کرد....

منابع و مآخذ

1.انوری، حسن و احمدی گیوی، حسن. آموزش زبان عربی. انتشارات فاطمی. چاپ پنجم. سال 1370

2.قاسمی پویا ،اقبال .راهنمای عملی پژوهش درعمل .انتشارات پژوهشکده تعلیم وتربیت .سال 1381.

  1. فریس ، حنا ، گزارشی از نشست اقدام پژوهی در رشدحرفه ای معلمان و اعضای هیات علمی ،

  2. همایون‌پور، منوچهر، اقدام پژوهی“ چیست و چه کاربردی در تحقیقات سازمان و مدیریت دارد؟ 1386 (اینترنت )

  3. یزدچی ، صفورا، نقش اقدام پژوهی در افزایش کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی

 اقدام پژوهی دبیر عربی چگونه توانستم دانش آموزان آموزشگاه ......... را به درس عربی علاقه مند سازم ؟در قالب ورد و قابل ویرایش در 27صفحه بهترین نمونه در فضای مجازی در این قسمت خرید و دانلود کنید.





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.