یِاهو مارکت

فروشگاه یاهو

یِاهو مارکت

فروشگاه یاهو

جایگاه قدرت نرم در اندیشه ی سیاسی امام علی(علیه السلام)...

جایگاه قدرت نرم در اندیشه ی سیاسی امام علی(علیه السلام)...

جایگاه قدرت نرم در اندیشه ی سیاسی امام علی(علیه السلام)...

چکیده

این نوشتار، با استناد به سیاست­های راهبردی و اجرایی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) جایگاه بنیان­های نظری و عملی قدرت نرم در اندیشه­ی سیاسی امام علی(علیه­السلام) را مورد بررسی قرار می­دهد. با توجه به این­که مبحث قدرت نرم که در اوایل دهه­ی 1990 توسط جوزف نای در اندیشه­ی لیبرالیسم مطرح شد بر اساس مبانی سکولاریستی قابلیت تفسیر و تحلیل را دارد لذا مؤلفه­ها و لوازم تحقق قدرت نرم در حکومت اسلامی با استناد به رهیافت امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) به مثابه­ی تجسم عینی کتاب خدا و سنت پیامبر(صلی­الله­علیه­وآله) مورد تفسیر و تحلیل قرار می­گیرد تا ماحصل این مباحث، وجوه تمایز قدرت نرم غربی و قدرت نرم اسلامی را نمایان کند.مؤلفه­ هایی همانند جذابیت، مشروعیت، حقانیت، مقبولیت، الگوسازی و ... شاخص­های قدرت نرم است؛ این شاخص­ها بازتاب مؤلفه­های مدیریتی هم­چون دعوت، تبلیغ، نفوذ، تکریم انسانیت، حقوق بشر، آزادی، عدالت، کمک­های بشردوستانه، و ... است که از حوزه­ی سیاسی وارد حوزه­ی اجتماعی می­شود. اصطلاحات و واژگان کاربردی شاخص­های قدرت نرم و مؤلفه­های مدیریتی آن در اسلام و غرب یکسان هستند؛ آن­چه موجب تمایز قدرت نرم اسلامی و قدرت نرم غربی می­شود ماهیت قدرت نرم است که به دو طیف جداگانه­ی اندیشه­های خدامحور در اسلام و اندیشه­های سکولار در غرب منتهی می­شود و در فرایند تبدیل منابع قدرت به رفتار قدرت، با عبور از دو کانال متفاوت اقناع اصولی افکار عمومی و یا اقناع جانبی آن، خروجی­های رفتار سیاسی را شکل می­دهد؛ به­عبارتی خروجی­های رفتار سیاسی یا همان سیاست­های اعمالی، بازتاب اهداف مدیریت قدرت نرم در اسلام و غرب است. تطبیق مؤلفه­های مدیریتی با عملکردهای سیاسی، وجوه تمایزات اهداف مدیریتی قدرت نرم در اسلام و غرب را مشخص می­کند.

واژ­های کلیدی: ارزش­های سیاسی، توازن حقوق، عدالت، قدرت نرم.

فهرست مطالب

مقدمه1

فصل 1. کلیات و طرح تحقیق2

  1. بیان مسئله3
  2. سؤال اصلی4
  3. فرضیه اصلی4
  4. متغیرها4
  5. شاخص­های متغیر مستقل4
  6. شاخص­های متغیر وابسته6
  7. سوابق مربوط به پژوهش6
  8. اهداف تحقیق9
  9. نوع طرح تحقیق9
  10. روش تحقیق و ابزار گردآوری داده­ها10
  11. تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی10
  12. مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق11
  13. سازماندهی پژوهش11

فصل 2. چارچوب نظری14

مقدمه15

  1. گذر قدرت از وجه سخت­افزاری به نرم­افزاری16
  2. مفهوم قدرت نرم19
  3. منابع قدرت نرم21
  4. کاربرد قدرت نرم در گفتمان لیبرالیستی23
  5. کاربرد قدرت نرم در گفتمان اسلامی31

جمع­ بندی32

فصل 3. مدیریت قدرت نرم در انزوای سیاسی امام علی(علیه­السلام34

مقدمه35

  1. قدرت نرم در اهداف حکومت اسلامی.................................................................................36
  2. هزینه­فایده در ارزش­های سیاسی..........................................................................................39
  3. ارزش­های سیاسی در تعلیق راهبرد عدالت اجتماعی............................................................42
  4. ارتقاء قدرت نرم در سیاست تعامل امام علی(علیه­السلام)............................................................45
  5. نهادینه­سازی فرهنگ سیاسی در سازش تاکتیکی امام علی(علیه­السلام).......................................51

جمع­بندی.......................................................................................................................................56

فصل 4. مدیریت قدرت نرم در حکومت امام علی(علیه­السلام)...............................................................58

مقدمه.............................................................................................................................................59

  1. اعتبارمندی قدرت سیاسی.....................................................................................................60
  2. انسجام روحیه­ی ملی در الگوسازی رهبران..........................................................................63
  3. ارزش­های سیاسی در حکومت اسلامی.................................................................................67
  4. راهبرد ارتباطی در فرایند دیپلماسی عمومی..........................................................................70
  5. عدالت اقتصادی؛ زیربنای عدالت اجتماعی...........................................................................73
  6. بازتاب عدالت اجتماعی در رفتار سیاسی امام علی(علیه­السلام)...................................................77
  7. راهبرد وحدت­گرایی در مدیریت افکار عمومی....................................................................85
  8. تنظیم الویت­ها در مدیریت قدرت هوشمند..........................................................................90
  9. عنصر جذابیت در ارزش­های عام جهان­شمول....................................................................106
  10. ماندگاری نتایج قدرت نرم در حکومت امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام).....................................127

جمع­بندی.....................................................................................................................................140

فصل 5. قدرت نرم در تئوری حکومت امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام)...................................................142

مقدمه...........................................................................................................................................143

  1. جایگاه توازن حقوق و عدالت اجتماعی در قدرت نرم.......................................................143
  2. ساختار توازن حقوق...........................................................................................................148
  3. ثبات سیاسی؛ تداوم ساختار توازن حقوق...........................................................................155

4. مدیریت عناصر قدرت­ساز در ساختار توازن حقوق................................................................158

4- 1. کاریزمای رهبر در ساختار توازن حقوق.........................................................................161

4- 2. مدیریت افکار عمومی در ساختار توازن حقوق..............................................................165

4- 3. توازن حقوق در ساختار نظامی.......................................................................................175

4- 4. توازن حقوق در ساختار قضایی......................................................................................181

4- 5. توازن حقوق در ساختار اجرایی.....................................................................................184

4- 6. توازن حقوق در ساختار اقتصادی...................................................................................187

4- 7. کیفیت دیپلماسی در ساختار توازن حقوق......................................................................191

4- 8. کیفیت تجارت در ساختار توازن حقوق..........................................................................196

4- 9. کمک­های بشردوستانه در ساختار توازن حقوق.............................................................198

4- 10. عملکردهای سیاسی در ساختار توازن حقوق...............................................................203

جمع­بندی.....................................................................................................................................216

نتیجه­گیری.......................................................................................................................................218

فهرست منابع..................................................................................................................................22

مقدمه

از آن­زمان که سیاست در پی کسب، حفظ، و افزایش قدرت، خواسته و یا ناخواسته، نیروی اجتماعی را در کنار نیروی سیاسی به خدمت گرفت و قدرت معجزه­آسای نیروهای اجتماعی را مشاهده کرد، لزوم پیوند قدرت اجتماعی با قدرت سیاسی را در دستور کار قرار داد. پیوندی که نیازمند مدیریت تخصصی است زیرا ابزار اجبار و تهدید در سیاست، توانایی از قوه به فعل درآوردن پتانسیل قدرت نیروهای اجتماعی را در راستای اهداف قدرت سیاسی ندارند. اگر قدرت نظامی، هماهنگی بر محور کمیت و کیفیت تسلیحات نظامی و نیروی جسمانی سربازان در راستای اهداف قدرت است، قدرت اجتماعی، هماهنگی بر محور جذابیت و گرایش اذهان در راستای اهداف قدرت می­باشد؛ پس لزوم حضور ابزار اقناع و جذب در سیاست ضرورت می­یابد. این­گونه بود که اهدف قدرت از تسخیر سرزمین­ها به تسخیر اذهان، تغییر کاربرد داد، تغییراتی که مسیر ورود نمای جدیدی از صورت قدرت، تحت عنوان «قدرت نرم» را به حوزه­ی مطالعات علوم سیاسی و روابط بین­الملل گشود.

از اوایل دهه­ی 1990، مقوله­ی قدرت نرم توسط جوزف نای در گفتمان لیبرالیستی مطرح شد. به عقیده­ی وی قدرت نرم، توان ایجاد جذابیت برای رسیدن به نتایج دلخواه، بدون تهدید و تشویق آشکار و ملموس است. بر این اساس جذابیت­های حاصله از قدرت نرم، با شکل­دهی محیط اقناعی، تمایل مخاطب را جهت هم­سویی با هدف قدرت برمی­انگیزد.

با توجه به این­که حکومت اسلامی در دوره­ی زمامداری امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) به سه قاره­ی جهان، با مدیریتی عدالت­گستر نفوذ کرده بود و این انسجام شکل نمی­گیرد مگر در مدیریت قدرت نرم، لذا بررسی قدرت نرم اسلامی در حکومت امام علی(علیه­السلام) جهت آشنایی با اهداف و مؤلفه­های مدیریت قدرت نرم اسلامی، چشم­انداز جدیدی به حوزه­ی قدرت در روابط بین­الملل است.

فصل 1

کلیات و طرح تحقیق

  1. بیان مسئله

جوزف نای، به­عنوان مؤسس واژه­ی قدرت نرم، این واژه را برای اولین بار در سال 1990 به­کار برد. وی قدرت نرم را شیوه­ای برای رسیدن به نتایج دلخواه، بدون تهدید و تشویق آشکار و ملموس می­داند. بر این پایه مهم­ترین عنصر قدرت نرم، توان ایجاد جذابیت است، جذابیت­هایی که در بازتاب ارزش­های انسان­دوستانه در فرهنگ، سیاست، و اقتصاد نهفته است. مهم­ترین ارزش انسان­دوستانه­ی جهان­شمول «عدل» است که رعایت آن، کلیه­ی ارزش­های جهان­شمول در چارچوب حقوق بشر را در برمی­گیرد، و این در حالی است که در اسلام، جایگاه «عدل» در ردیف اصول دین قرار دارد، دینی که دیانت و سیاست آن مکمل هم هستند، پس «عدالت» ارزشی زیربنایی در اسلام سیاسی است، ارزشی که نه در محوریت فرد، که در محوریت وحدانیت پروردگار قرار می­گیرد، پس خروجی­های قدرت نرم اسلامی، متفاوت از قدرت نرم غربی است، تفاوتی که فهم آن نیازمند بررسی قدرت نرم در اسلام می­باشد، و بهترین شاخص بررسی قدرت نرم اسلامی، اندیشه­ی سیاسی امام علی(علیه­السلام) است.

مطالعه­ی سیاست­های امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) اگرچه واژه­ی قدرت نرم را از لحاظ لغوی به­دست نمی­دهد اما کاربرد آن از لحاظ شاخص­های مفهومی و رفتاری در سیاست­های ایشان به­وضوح قابل رؤیت است. عملکردهای سیاسی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) بر بنای تکریم انسانیت نهاده شده است به­گونه­ای که جذابیت­های حاصله از آن، بعد از گذشت قرن­ها هنوز هم میل گرایش حول محور را ایجاد می­کند. لذا این پژوهش بر آن است که به بررسی جایگاه قدرت نرم در اندیشه­ی سیاسی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) بپردازد.

  1. سئوال اصلی

قدرت نرم چه جایگاهی در اندیشه­ی سیاسی امام علی(علیه­السلام) دارد؟

  1. فرضیه­ی اصلی

امام علی(علیه­السلام) با طرح موضوعاتی هم­چون دعوت، تبلیغ، نفوذ و تکریم انسانیت، جایگاهی ممتاز و تأثیرگذار برای قدرت نرم دارد.

  1. متغیرها

متغیر مستقل: اندیشه­ی سیاسی امام علی(علیه­السلام)

متغیر وابسته: قدرت نرم

  1. شاخص­های متغیر مستقل

کتاب نهج­البلاغه تألیف سید رضی، حاوی 241 خطبه، 79 نامه، و 480 حکمت از سخنان امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام)؛ کتاب غررالحکم و دررالکلم تألیف علامه عبدالواحد تمیمی آمدی، حاوی 11000 حدیث و گفتار از سخنان امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام)؛ و کتاب معادن الحکمه فی مکاتیب­الائمه تألیف علم­الهدی محمدبن محسن فیض کاشانی، حاوی 89 نامه از امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) است. این کتب مهم­ترین منابع مستند در بازتاب شاخص­های متغیر مستقل است.

ابعاد شاخص­های متغیر مستقل، طیف وسیعی از ارزش­های عام جهان­شمول در اندیشه­ی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) را شامل می­شود. برخی از ابعاد شاخص­های متغیر مستقل در اندیشه­ی امام علی(علیه­السلام) عبارتند از:

الف- دعوت

1-دعوت به تقوای الهی(پیروی از ارزش­ها و پرهیز از ضد ارزش­ها)

2-دعوت به یاری حق(با ایمان، عمل و گفتار)

3-دعوت به وحدت­گرایی

4-دعوت به صلح­گرایی

5-دعوت به آزاد اندیشی

ب- تبلیغ

1-اشاعه­ی توازن حقوق

2-اشاعه­ی عدالت اجتماعی

3-اشاعه­ی برابری و مساوات بشر

4-اشاعه­ی دموکراسی و مردم­سالاری دینی

5-اشاعه­ی مواسات و کمک­های بشردوستانه

ج- نفوذ

1-مهربانی با مردم

2-تواضع و فروتنی

3-تعامل مستقیم با مردم

4-خیرخواهی نسبت به مردم

5-بخشش و ایثار نسبت به مردم

د- تکریم انسانیت

1-عدالت­گستری

2-شایسته­سالاری

3-مسئولیت­پذیری

4-مساوات و برابری

5-حقوق و آزادی­های بشر

  1. شاخص­های متغیر وابسته

توازن حقوق و عدالت اجتماعی، شاخص­های متغیر وابسته است. بازتاب این عناصر در عملکردهای سیاسی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) نمایانگر جایگاه ممتاز و تأثیرگذار قدرت نرم در اندیشه­ی ایشان است؛ به­عبارتی، مدیریت امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام)، شاخص­های متغیر مستقل یا همان دعوت، تبلیغ، نفوذ، تکریم انسانیت، و سایر مؤلفه­های مدیریتی قدرت نرم را در ساختار توازن حقوق و در راستای اجرای عدالت اجتماعی، به سمت ساختار هرم طبقاتی جامعه سوق داده­اند که جایگاه قدرت نرم در اندیشه­ی ایشان را ممتاز و مؤثر نشان می­دهد.

  1. سوابق مربوط به پژوهش

به­طور کلی سوابق تحقیقاتی مربوط به قدرت نرم به دو دسته­ تقسیم می­شود. دسته­ی اول مربوط به تحقیقاتی است که قدرت نرم را در گفتمان اسلامی مورد بررسی قرار داده­اند. در این زمینه پروفسور «مولانا»، نظریه پرداز مسلمان ایرانی، در کتاب «اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی»[1]، در سال 1986 میلادی در ارائه­ی تئوری و الگوی همگرایی ارتباطات، برای نخستین بار، عنوان «قدرت نرم­افزار» را در روابط بین­الملل مطرح کرد؛ در این کتاب به­طور خلاصه، موضوعاتی مانند ارزش­ها، اخلاق، و معنویت، مقاطع بحث ارتباطات بین­المللی و جهانی را تشکیل می­دهد. هدف اصلی نویسنده بررسی حوزه­ی ارتباطات در سطح میان­فردی، گروهی، سازمانی، بین­المللی و جهانی است و ابعاد فناورانه، سیاسی­اجتماعی و فرهنگی در این زمینه مورد بررسی قرار می­گیرد. مباحث مطرح شده در این کتاب، متأثر از اندیشه­ی اسلامی پروفسور مولانا است. وی ضمن نقد نظریه­های لیبرالیستی و مارکسیستی در زمینه­ی توسعه، ایده­ی نظریه­های انسانی­تر، اخلاقی­تر، سنتی­تر، ضدبلوکی­تر و متکی به خودتر را مطرح می­کند و بیان می­دارد که تحقق این ایده نیازمند تغییر جهت از ارتباط عوام­فریبانه و فناوری مدار به تعامل، گفتمان انسانی و تبادل آراء است. وی معتقد است برای رسیدن به این امر باید به­سوی اصول جهان­شمول که در جهت عزت نفس انسان­ها و استعدادهای بشری تلاش می­کنند گام برداشت.

از دیگر آثار در این زمینه می­توان به دو کتاب «قدرت نرم و سرمایه­ی اجتماعی»[2] و «قدرت نرم، فرهنگ و امنیت»[3] نوشته­ی اصغر افتخاری و همکاران، انتشار در سال 1387، اشاره کرد. این دو کتاب، حاصل دست­آوردهای علمی همایش ملی «بسیج و قدرت نرم» است که به همت دانشگاه امام صادق(ع) و پژوهشکده مطالعات و تحقیقات بسیج در سال 1386 برگزار گردید. تلاش متولیان این همایش این بود که به­نوعی ایده­ی نیازمندی درک بومی نظریه­ی قدرت نرم در چارچوب گفتمانی بسیج را مطرح سازند. محتوای این دو کتاب، شامل مجموعه­ای از مقالات ارائه شده در این همایش است. کتاب «قدرت نرم و سرمایه­ی اجتماعی» معنا و مفهوم قدرت نرم در رویکرد تطبیقی به همراه موضوع سرمایه­ی اجتماعی و قدرت نرم را مورد بررسی قرار می­دهد. در کتاب «قدرت نرم، فرهنگ و امنیت» عموماً کارکردهای فرهنگی بسیج در عرصه­ی فعال­سازی منابع قدرت نرم، جهت مدیریت بحران­ها، به بحث گذارده شده است.

مقاله­ی «اخلاق به مثابه­ی قدرت نرم با رویکرد اسلامی»[4] نوشته­ی حسین پوراحمدی و مهدی جعفری پناه، انتشار در سال 1391، قدرت نرم را در چارچوب گفتمان اسلامی با تأکید بر عنصر «اخلاق» به­عنوان بنیاد قدرت نرم، مورد بررسی قرار می­دهد. نویسندگان در این مقاله، جذابیت قدرت نرم اسلامی را بر ابعاد اخلاقی آن مرتبط می­دانند و معتقدند که اخلاق اسلامی علاوه بر این­که به­عنوان یک عامل ایجابی توانایی جذب دیگران را دارد، به­عنوان یک عامل سلبی نیز ظرفیت دفع نفوذ و یا هرگونه سلطه­گری را دارا می­باشد.

دسته­ی دوم مربوط به تحقیقاتی است که قدرت نرم را در گفتمان لیبرالیستی مورد بررسی قرار داده­اند. در این زمینه «جوزف نای» دانشمند نئولیبرالیستی، در سال 1990، مفهوم قدرت نرم را برای اولین بار، وارد ادبیات روابط بین­الملل کرد. وی کتاب­های متعددی در این زمینه منتشر کرده که از آن جمله کتاب «قدرت نرم، ابزارهای موفقیت در سیاست بین­الملل»[5]، انتشار در سال 1387، و کتاب «آینده­ی قدرت»[6]، انتشار در سال 1390، است. نای در این کتاب­ها علاوه بر تشریح تئوری قدرت نرم، عملکردهای سیاست خارجی آمریکا را نیز قبل از جنگ عراق و در حین و بعد از جنگ، از زاویه­ی قدرت نرم، مورد بررسی قرار داده است. وی در کتاب «آینده­ی قدرت»، شکل تکاملی قدرت نرم را در قدرت هوشمند معرفی می­کند که از ترکیب قدرت سخت و قدرت نرم حاصل می­شود و مناسب­ترین ابزار مقابله با تهدیدات گروه­های تروریستی است.

از دیگر آثار در این زمینه می­توان به کتاب «دیپلماسی عمومی نوین؛ کاربرد قدرت نرم در روابط بین­الملل»[7]، نوشته­ی ژان میلسن و همکاران، انتشار در سال 1387، اشاره کرد. در این کتاب، دیپلماسی عمومی نوین به­عنوان یکی از ابزارهای کلیدی قدرت نرم، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. نویسنده ضمن انتقاد از عملکردهای سیاسی آمریکا بعد از حوادث یازدهم سپتامبر 2001 ، بیان می­دارد که ایالات متحده در کاربرد قدرت نرم در عرصه­ی بین­المللی از توازن لازم و همگرایی ضروری بین منابع قدرت متعارفش برخوردار نیست و لذا از این ناحیه آسیب­پذیر است. در نهایت، این تحلیل نشان می­دهد که دیپلماسی عمومی، تنها یک روش و تکنیک صرف نیست، بلکه باید آن­را به­عنوان بخشی از کالبد سیاست­های جهانی در نظر گرفت و پیدایش آن نشان می­دهد که تکامل اقدامات دیپلماتیک به مرحله­ی نوینی رسیده است.

در خصوص ادبیات موضوع و سابقه­ی تحقیقاتی در مورد «جایگاه قدرت نرم در اندیشه­ی سیاسی امام علی(علیه­السلام)»، در بررسی­های محقق، مطلبی قابل استناد یافت نشد.

  1. اهداف تحقیق

با توجه به این­که بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001، قدرت­های غربی به­خصوص آمریکا، با استفاده از کانال­های قدرت نرم، خشونت­ها و اعمال غیرانسانی گروه­های تروریستی را به سمت گفتمان اسلامی جهت­دهی کردند و تغییرات امنیتی در سطح نظام بین­الملل را در راستای تقویت گفتمان غربی و تضعیف گفتمان اسلامی تفسیر کردند، لذا شناخت ابعاد نظری و عملی قدرت نرم در اندیشه­ی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) ضروری به­نظر می­رسد تا علاوه بر مدیریت تدافعی بر مبنای اصول اسلامی در برابر تبلیغات تخریبی دشمن، اشاعه­ی اهداف جهانی حکومت اسلامی نیز در دستور کار قرار گیرد تا چهره­ی واقعی اسلام سیاسی برای جهانیان آشکار شود.

  1. نوع طرح تحقیق

با در نظر گرفتن این مطلب که تحقیق پیرامون اندیشه­ی سیاسی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) در زمینه­ی مورد بررسی، با ارائه­ی نظریات جدید، به توسعه­ی مرزهای دانش عمومی بشر در حوزه­ی علوم سیاسی و روابط بین­الملل می­انجامد، پژوهش حاضر در ردیف تحقیقات بنیادی نظری قرار می­گیرد.

  1. روش تحقیق و ابزار گردآوری داده­ها

روش تجزیه و تحلیل داده­ها تحلیلی توصیفی، و روش گردآوری اطلاعات و داده­ها به­صورت کتابخانه­ای و استفاده از اینترنت است.

  1. تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی

اقناع اصلی: در اقناع شدن از مسیر اصلی و یا مستقیم، گیرنده­ی پیام، کم و کیف واقعی اطلاعات ارائه شده را با فکر کافی و به دقت می­سنجد.

اقناع جانبی: در اقناع شدن از مسیر جانبی، پیام­گیرنده توجه و تلاش اندکی را معطوف پردازش پیام می­کند. در شرایطی که فرد مسیر جانبی را برای اقناع شدن می­پیماید، اقناع، به سر نخ­های ساده­ای نظیر جذابیت پیام­دهنده بستگی دارد، اعم از آن­که فرد با موضع اظهار شده، یا خوشی و ناراحتی مرتبط با پذیرش آن موضع مرتبط باشد یا نباشد(پراتکانیس و آرنسون،1379،ص39).

دیپلماسی عمومی: دیپلماسی عمومی در لوای مقام راهبردی دولت، گونه­ی پیچیده­تری از یک اندیشه­ی مستند و مستدل شده است؛ یعنی موضوع «عموم» برای دولت­ها به مثابه­ی ابزار سیاست خارجی ملی، تحول یافته است. به این معنا دیپلماسی عمومی به­ندرت یک پارادایم جدید در حوزه­ی سیاست­های بین­المللی خواهد بود، اما یک راهبرد است که درون تصویر سلسله مراتبی از این­که چگونه سیاست­ها شکل می­گیرند و جریان­های اطلاعات آن­ها را پشتیبانی می­کنند، قرار می­گیرد(میلسن و دیگران،1387،ص101).

دیپلماسی کلاسیک: دیپلماسی کلاسیک یا دیپلماسی کابینه­ای شامل پیام­هایی است که از طرف یک مقام حاکم به حاکم دیگر و غالباً به­صورت محرمانه فرستاده می­شود(نای،1390،ص167).

قدرت سخت: قدرت سخت متوجه ایجاد تبعیت از راه اعمال «تنبیه» و «تشویق» است و ناشی از «جباریت» هدفمند می­باشد(مطهرنیا،1389،ص12).

قدرت نرم: قدرت نرم می­تواند اعتقادات، ارزش­ها و نهادهایی را ایجاد نماید که الویت­ها را چینش و چارچوب مباحث را تعیین کند. قدرت نرم فراتر از صرفاً نفوذ یا اجبار است، بلکه توانایی اغوا و جذب است که ممکن است منجر به موافقت، رضایت یا تقلید و پیروی شود و تلاش­های رهبری را تسهیل کند(هایمنز و دیگران،1392،ص104).

قدرت هوشمند: قدرت هوشمند به ایجاد تبعیت از طریق ترکیب ماهرانه­ی «جباریت و حقانیت» ناشی از «رضایت» می­اندیشد، به­عبارت دیگر، قدرت نرم، قدرت سخت را در اختیار می­گیرد و کوشش دارد که با کاربرد ماهرانه­ی آن در صحنه­ی عمل، اعمال قدرت سخت را به­واسطه­ی قدرت نرم، «حقانیت» بخشد(مطهرنیا،1389،ص12).

متقاعدسازی: متقاعدسازی عبارت است از به­کارگیری استدلال برای نفوذ بر عقاید و اقدامات دیگران بدون تهدید به زور و یا قول پرداخت نقدی(نای،1390،ص154).

  1. مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق

با توجه به ژرفای اقیانوس اندیشه­ی سیاسی امام علی(علیه­السلام)، درک سخنان ایشان در زمینه­ی مورد بررسی کاری بس دشوار است، و احتمال بروز مشکلات و تنگناهایی در رابطه با عدم درک صحیح اندیشه­ی ایشان وجود دارد؛ لذا برجستگی­­ها و شاخصه­های درخشان این پژوهش، نمایان­گر بازتاب کلام امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) است، و خطاها و نقاط ضعف، محدودیت درک محقق را نمایان می­کند.

  1. سازماندهی پژوهش

این پژوهش مشتمل بر پنج فصل است. فصل اول به کلیات تحقیق اختصاص داده شده است که شامل بیان مسئله، سؤال و فرضیه­ی اصلی، متغیرها، شاخص­های متغیر مستقل و وابسته، سوابق مربوط به پژوهش، اهداف تحقیق، نوع طرح تحقیق، روش تحقیق و ابزار گردآوری اطلاعات و داده­ها، تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی، مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق، و سازماندهی پژوهش می­باشد.

موضوع فصل دوم، چارچوب نظری است که با توجه به موضوع پژوهش، نظریه­ی قدرت نرم در اندیشه­ی نای به­عنوان چارچوب تئوریک مورد بررسی قرار می­گیرد. در این فصل، ابتدا گذر قدرت از وجه سخت­افزاری به نرم­افزاری مطرح شده است؛ سپس مفهوم و منابع قدرت نرم بیان شده است. در انتهای این فصل، کاربرد قدرت نرم در گفتمان لیبرالیستی و گفتمان اسلامی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

موضوع فصل سوم، مدیریت قدرت نرم در انزوای سیاسی امام علی(علیه­السلام) است. قدرت نرم در این فصل، با توجه به موضع­گیری­های سیاسی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) در دوران انزوای سیاسی ایشان، استخراج شده است. عناوین مطرح شده در این فصل عبارتند از: قدرت نرم در اهداف حکومت اسلامی، هزینه­فایده در ارزش­های سیاسی، ارزش­های سیاسی در تعلیق راهبرد عدالت اجتماعی، ارتقاء قدرت نرم در سیاست تعامل امام علی(علیه­السلام)، و نهادینه­سازی فرهنگ سیاسی در سازش تاکتیکی امام علی(علیه­السلام).

فصل چهارم، که طولانی­ترین مباحث را شامل می­شود، به مدیریت قدرت نرم در حکومت امام علی(علیه­السلام) اختصاص داده شده است. موضوع قابل بررسی در این فصل جهت استخراج قدرت نرم، عملکردهای سیاسی امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) در دوران زمامداری ایشان است. در این فصل، عناوینی از قبیل اعتبارمندی قدرت سیاسی، انسجام روحیه­ی ملی در الگوسازی رهبران، ارزش­های سیاسی در حکومت اسلامی، راهبرد ارتباطی در فرایند دیپلماسی عمومی، عدالت اقتصادی زیربنای عدالت اجتماعی، بازتاب عدالت اجتماعی در رفتار سیاسی امام علی(علیه­السلام)، راهبرد وحدت­گرایی در مدیریت افکار عمومی، تنظیم الویت­ها در مدیریت قدرت هوشمند، عنصر جذابیت در ارزش­های عام جهان­شمول، و ماندگاری نتایج قدرت نرم در حکومت امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام)، مطرح شده است.

عنوان فصل پنجم، که گل­چین این پژوهش محسوب می­شود، قدرت نرم در تئوری حکومت امیرالمؤمنین علی(علیه­السلام) است. در این فصل با طرح تئوری توازن حقوق امام علی(علیه­السلام) ابعاد نظری و عملی قدرت نرم در اندیشه­ی ایشان مورد بررسی قرار گرفته است. جایگاه توازن حقوق و عدالت اجتماعی در قدرت نرم، ساختار توازن حقوق، ثبات سیاسی تداوم ساختار توازن حقوق، و مدیریت عناصر قدرت­ساز در ساختار توازن حقوق، از جمله عناوین مطرح شده در این فصل هستند. در خاتمه­ی فصل پنجم، نتیجه­گیری پژوهش بیان شده است.

[1] - تألیف: حمید مولانا. ترجمه: محمدحسین برجیان. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، 1378.

[2] - تألیف: اصغر افتخاری و همکاران. تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، دانشکده و پژوهشکده پیامبر اعظم(ع)، 1387.

[3] - تألیف اصغر افتخاری و همکاران. تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1387.

[4] - تألیف حسین پوراحمدی و مهدی جعفری­پناه. علوم سیاسی: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، بهار 1391، سال پانزدهم، شماره 57، قابل دسترسی در: http://www.noormags.comviewfaarticlepage1005133

[5] - تألیف: جوزف­اس نای. ترجمه: سیدمحسن روحانی و مهدی ذوالفقاری. تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1389.

[6] - تألیف: جوزف­اس نای. ترجمه: رضا مرادصحرایی، سیدطاهر شریعت­پناهی و سیدحسین ارجانی. تهران: انتشارات حروفیه با همکاری مؤسسه­ی تحقیق و توسعه­ی نوین دانشمند، 1390.

[7] - تألیف: ژان میلسن و همکاران. ترجمه: رضا کلهر و سیدمحسن روحانی. تهران: دانشگاه امام صادق(ع) و دبیرخانه همایش عملیات روانی، 1387.

 





نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.