فرمت فایل: ورد –Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 50
بلبرینگهای با تماس زاویه ای دو ردیفه
طرح آنها مشابه بلبرینگهای یک ردیفه جفت شده با چیدمان O می باشد . به
شکلی که راس مخروط فرضی تشکیل شده از خطوط راستای تماس ساچمه ها ، همواره
در بیرون بلبرینگ تشکیل می شود . بلبرینگهای با تماس زاویه ای دو ردیفه
قادر به تحمل بارهای سنگین شعاعی و محوری هستند . به ویژه آنها برای ثابت
کردن شت در راستای محوری مناسب هستند.
بلبرینگهای با تماس زاویه ای دو ردیفه کوچک، شیار جازنی ندارند شکلهای
15a,b بنابراین توانایی تحمل بار محوری در هر دو جهت را دارند . قفسه های
آنها از جنس پلی آمید تقویت شده با الیاف شیشه است . اما بلبرینگهای بزرگتر
،در یک طرف شیار جازنی دارند شکل 15c,d و در آنها از قفسه های برنجی
ماشینکاری شده و یا ورق فولادی موجدار برای هر ردیف از ساچمه ها استفاده
شده است . برای تحمل همزمان بارهای شعاعی و محوری ، بلبرینگ باید به نحوی
مونتاژ شودکه بار محوری به طرف بدون شیار جازنی وارد شود .
بلبرینگ با تماس زاویه ای دو ردیفه بارینگ داخلی دو تکه شکل 16 جهت تحمل
بارهای سنگین و یا بارهای محوری با تغییر جهت تناوبی ، طراحی شده است .
این بلبرینگ ها زاویه تماس بزرگتری داشته و در آنها شیاز جازنی وجود ندارد .
این بیرینگها در طرحهای بدون حلقه آب بند یا با حلقه آب بند و رینگ داخلی
این بلبرینگها در دو نوع قابل جداسازی و غیر قابل جداسازی ارائه شده اند .
بیرینگهای با تماس چهار نقطه ای
پروفیل شیار هر یک از رینگهای داخلی و خارجی در این نوع بلبرینگها از دو
کمان تشکیل شده است که مراکز آنها بر هم منطبق نمی باشند ، به همین دلیل
اعمال بارهای شعاعی ، ساچمه ها در چهار نقطه با شیارها تماس پیدا می کنند .
جهت جازدن ساچمه ها یکی از رینگها را که معمولاً رینگ داخلی است ، دو تکه می سازند شکل 17.
این بلبرینگها برای تحمل بارهای خالص یا بارهای محوری غالب بر بارهای
شعاعی در هر دو جهت مناسب می باشند . تحت بارهایی از این قبل ، ساچمه ها با
هر رینگ در یک نقطه تماس خواهند داشت ، مشابه حالتی که در بلبرینگهای با
تماس زاویه ای تحت بار محوری اتفاق می افتد .
زاویه تماس بلبرینگهای با تماس چهار نقطه ای ، بزرگ است . بنابراین این
بیرینگها توانایی تحمل بارهای محور بالایی را در دو جهت دارند . کاربرد
اصلی آنها در زمینه تجهیزات انتقال قدرت می باشد ، جایی که بار محوری در هر
دو جهت اعمال می شود و باید حرکت محوری کاملاً مهار شود و همچنین باید از
بیرینگ با پهنای کم استفاده کرد . بیرینگهای با تماس چهار نقطه ای به هیچ
وجه برای تحمل بارهای شعاعی غالب بر بارهای محوری مناسب نیستند زیرا تحت
بار شعاعی نقاط تماس به چهار نقطه افزایش ودر نتیجه میزان اصطکاک افزایش می
یابد .
در بیرینگهای با تماس چهار نقطه ای از قفسه های یکپارچه از جنس پلی آمید تقویت شده با الیاف شیشه یا برنج استفاده می شود .
بلبرینگهای خود تنظیم
در یک بلبرینگ خود تنظیم شکل 18 پروفیل شیار رینگ خارجی کروی شکل است .
همچنین رینگ داخلی دو شیار با مقطع دایره ای دارد . قفسه ، هر دو ریدف
ساچمه ها را روی رینگ داخلی ثابت کرده و تشکیل یک مجموعه را می دهد . این
مجموعه داخل رینگ خارجی به صورت مفصلی می چرخد و خود را با وضعیت شفت تنظیم
می کند .
در نتیجه مشکلات هم راستا نبودن نشیمنگاه بلبرینگ ، عدم توازن شفت با
محور رینگ خارجی و یا خیر شفت ، اثرنامطلوبی بر بیرینگ نمی گذارند .
عموماً در بیرینگهای با قطر سوراخ داخلی 60-90mm از قفسه های پرس شده از
ورق فولادی استفاده می شود. در بیرینگهای بزرگتر ، قفسه های برنجی
ماشینکاری شده به کار می روند .
بلبرینگهای خود تنظیم با ابعاد متوسط و پر مصرف با حلقه آب بند شکل 6 با
گریس کافی تا پایان عمر مفید نیز ارائه می شوند . عموماً بلبرینگهای خود
تنظیم در ماشین آلات کشاورزی ، نوار نقاله ها ، ماشینهای ساده ، صنایع چوب و
هواکشها کاربرد دارند
بیرینگهای مقطع باریک
ابعاد مقطع این بیرنگها نسبت به قطرشان بسیار کوچک وهمین امر صرفه جویی
در فضا و وزن به همراه صلبیت و دقت دوران بالا می گردد. بر خلاف
رولربیرینگهای استاندارد طبق DIN ISO که مقطع اشانبا افزایش قطر ، افزایش
می یابد ، تمام اندازه های یک سری از بیرینگهای مقطه باریک دارای مقاطع
یکسانی می باشند. بیرینگهای مقطع باریک در انواع با تماس چهار نقطه ای ،
بلبرینگ شیار عمیق و بلبرینگ با تماس زاویه ای ، با قطر خارجی بین
25-1000mm ساخته شده اند شکل 19 . مصارف عمده آنها در صنایع هوا فضا ،
فیکسچرهای جوشکاری ، روباتهای صنعتی ، ماشین آلات نساجی و رنگرزی ، صنایع
اپتیک و اپترونیک می باشد .
رولربیرینگهای شعاعی
رولربیرینگهای استوانهای
در تمام انواع مختلف رولربیرینگهای استوانه ای، رولرها توسط لبه های یکی
از رینگها مهار می شوند و با قفسه مربوطه و رینگ لبه دار تشکیل یک مجموعه
را می دهند . رینگ دیگرمی تواند در صورت نیاز جدا شود. در نتیجه می توان
رینگها را جداجدا و به صورت فشاری د رجای خود جازد.این مسئله نقش مهمی در
افزایش صلبیت بیرینگ داشته وباعث بالارفتن دقت مهار شعاعی شفت می شود .
برای مصارف ویژه ، رولربیرینگهای استوانه ای با تمام ضمائم ارائه می شوند.
طرحهای مختلف رولربیرینگهای استوانه ای در شکلهای 20 و 21 آورده شده است .
انواع رولربیرینگهای استوانه ای بسته به طرز قرار گیری لبه های روی رینگها از هم
متمایز می شوند . طرح NU شکل 21B دو لبه دارد در این نوع رینگ داخلی
بدون لبه است . در طرح N شکل 21a رینگ داخلی دو لبه دارد و رینگ خارجی بدون
لبه است . طرحهای N و NU جزو بیرینگهای شناور محسوب می شوند. زیرا رولرها
می توانند روی رینگ بدون لبه، در راستای محوری براحتی جابه جا شوند .
رولربیرینگهای طرح NJ شکل 20 دو لبه روی رینگ خارجی و یک لبه روی رینگ
داخلی دارند و آنها می توانند بار محوری را در تغییر جهت تناوبی می باشد .
رینگ خارجی آن دو لبه و رینگ داخلی اش یک لبه ثابت و یک لبه قابل تفکیک
دارد . یک رولربیرینگ استوانه ای با طرح NJ به همراه یک رینگ زاویه دار HJ
شکل 21d یک بیرینگ موقعیت دهنده مشابه طرح NUP راتشکیل می دهند .
عموماً در طراحی داخلی مدلهای رایج رولربیرینگهای استوانهای ، برای تحمل
بارهای بیشتر ، اصلاحاتی انجام شده است . در این بلبرینگها که با پسوند E
مشخص می شوند قطر خارجی یکسان با انواع بدون پسوند E دارند اما در انها در
رولربیرینگهای استوانه ای با اندازه متوسط به پایین قفسه هایی از جنس پلی
آمید تقویت شده با الیاف شیشه یا ورق فولادی پرس شده به کار می رود . قفسه
های فلزی ماشینکاری شده برای نمونه های بزرگتر مناسب هستند ، این قفسه ها
از جنس برنج ، فولاد یا آلیاژهای سبک بوده و با رولرها داخل رولربیرینگ
ثابت می شوند .در رولربیرینگهای سرعت بالا ، قفسه ها ، با لبه های سنگ
خورده رینگ داخلی یا خارجی ،داخل رولربیرینگ مهار شوند .
شکل اصلی رولرها و شیارها در رولربیرینگ استوانه ای ، استوانه ای است .
هر چند شکل دقیقاً استوانه ای آنها باعث ایجاد بیشترین تنش در دوسررولرها و
شیارها میگردد شکل 23 و این مسئله ممکن است باعث کاهش عمر بیرینگ شود. جهت
پرهیز از این مشکل مدتهاست که رولرها را با فرم سطحی لگاریتمی میسازند
شکل24.
|