فرمت فایل: ورد –Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 14
در این مقاله تعادل بین کار و تحصیل و ضرورت مدیریت کردن آن به منظور
جلوگیری از عوارض عدم تعادل بین کار و تحصیل، بررسی شده و اشاره شده است که
تعارض بین کار و تحصیل مسئله اغلب افراد، سازمانها و جوامع است و شدت و
ضعف آن با سطح پیشرفت فناوری و توسعهیافتگی، ارزشهای فرهنگی و اجتماعی،
سیاستها و برنامههای سازمانها و دولتها، و ویژگیهای فردی رابطه دارد.
همچنین، با توصیف و تشریح عوامل مؤثر بر ایجاد تعارض بین کار و تحصیل در
کشورهای پیشرفته صنعتی، فهرستی از عوارض ناشی از آن ارایه شده و با این
استدلال تاریخی که بسیاری از مسائل امروز کشورهای صنعتی میتواند مشکل
آینده کشورهای درحال توسعه باشد؛بر اهمیت مدیریت تعادل بین کار و تحصیل
تأکید شده است. با توجه به ابعاد و گستره موضوع که فرد، سازمان و جامعه را
تحت تأثیر خود قرارمیدهد و با رویکردی سیستمی، همه افراد جامعه، در هر سطح
و در هر شغلی؛ مسئولیت دارند در راه ایجاد تعادل بین کار و تحصیل گام
بردارند. صاحبنظران و اندیشمندان علوم اجتماعی نیز بهعنوان پیشگامان این
حرکت وظیفه دارند با گسترش فرهنگ تعادل در کار و تحصیل؛اهمیت موضوع را برای
همه افراد؛ بهویژه مدیران و تصمیمگیران جامعه؛ تشریح و تبیین کنند و
راهحلهایی برای پیشگیری یا حذف و کاهش عوارض عدم تعادل در کار و تحصیل
بیابند.
مقدمه
سالها پیش آلوین تافلر(1980) در کتاب «موج سوم» خود پیشبینی کرده بود
که با تغییر فناوری؛ بهویژه در عرصه ارتباطات و اطلاعات؛ شیوه کار و تحصیل
و رابطه انسانها دچار دگرگونیهای اساسی خواهدشد. زمانی که وی در حال نوشتن
این اثر بود تعداد رایانههایی که به صورت شبکهای فعالیت داشتند بسیار
اندک بود، ولی او بهخوبی پیشبینی کرد که با گسترش این شبکهها بسیاری از
افراد خواهند توانست وظایف شغلی خود را در خانه انجام دهند. بهطورمثال،
مدیران میتوانند فرایند تولید و عملیات تجاری را کنترل و هدایت و منشیها
هم میتوانند بدون حضور در محل کار، بسیاری از امور دفتر یک مدیر را پیگیری
کنند. وی نتیجه چنین تغییری را شکل گرفتن کلبههای الکترونیک دانست که
درآن اشکال مختلفی از خانواده، ترکیبی مطلوب از عشق و دیگر فضیلتها در
رابطه با کار را بهنمایش خواهد گذاشت. بخش اول پیشبینی نویسنده بهخوبی
مشهود و قابل لمس است ولی درنتیجهگیری وی از این شرایط جای تردید فراوان
است.
در زمان انتشارکتاب موج سوم؛ خوانندهای از یک کشور در حال توسعه شاید
چنین تصور میکرد که سالها طول خواهد کشید تا امواج مورد نظر تافلر به
مرزهای کشورش برسد؛ اما این امواج در زمانی بسیار کوتاه از طریق فناوریهای
جدید مانند اینترنت؛ ماهواره؛ تلفن همراه و مانند آن قبل از پایان هزاره
دوم از مزرها گذشت و حتی وارد حریم امن و خصوصی افراد شد.
هلهله شادی اندیشمندان موافق این تغییرات و تحولات و نگرانی سایر
اندیشمندان از این پیشرفتهای اعجابآور و مهارنشدنی دو روی یک حقیقت واحد
است که جای تأمل و بررسی دارد. در اواخر هزاره دوم؛ کاستلز (1382) در کتاب
سه جلدی خود که با عنوان فارسی « عصر اطلاعات: اقتصاد، جامعه و فرهنگ »
ترجمه شده، بخشی از نتایج این تحولات را بهتصویر کشیده است. در کتاب وی نه
تنها شواهدی برای برخی از خوشبینیهای تافلر در مورد روابط افراد خانواده
بهچشم نمیخورد؛ بلکه شواهدی از اشکال و مناسبات خانوادگی، حتی در برخی از
جوامع شرقی مانند تایوان، ارایه شده است که بدون قضاوت ارزشی در این
زمینه، حداقل در فضای فرهنگی حاکم بر جامعه ما رفتارهایی غیرطبیعی و
نابهنجار تلقی میشود.
|