فرمت فایل: ورد –Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 45
عملگرایی ( pragmatism ) و آ.پ.
محور های عمده: فلسفه مثل روش علمی برای حل مشکلات انسانی است. هوش اجتماعی ذهن،فرآیند اجتماعی حل هوشمندانه مسائل است.
1 – آزمایشگری
2 – ابزارگری = افکار ما ابزارهایی برای حل مشکلات.
3 – کلید نظام فکری دیویی جستجو برای یقین است.
4 – تفکر سنتی دو گرایی نظریه و عمل روح و جسم ) مردود شمرد.
5 – خود شکوفایی در متن تجارب انسانی امکانپذیر است.
6 – غایت گرایی ایده آلیسم و ساختارمندی رئالیسم را مردود دانست.
7 – انسان در جهانی نامطمئن زندگی می کند ، نه تهدید کننده است. یقین ذهنی به آنها جاودانگی می دهد.
8 – اگر چه انسان را موجودی مستقل می دانست اما اتمیسم اجتماعی و داروینیسم اجتماعی را قبول نداشت.
9 – تعامل انسان با محیط : استفاده از طبیعت برای تغییر محیط
فلسفه آ.پ.
1 – شیوه طبیعی یادگیری بازی است.وظیفه معلم ایجاد فرصت برای برانگیختگی علاقه و فعالیت کودک است. ( مید mead )
عرضه آزمایش حقیقت یابی و نقادی گذاره ها
2 – مدرسه آزمایشگاه است.
افزودن به مجموعه واقعیت ها و اصول ( تخصصی
مدرسه نمونه کوچکی از جامعه است. مدرسه زندگی
4 – روش تدریس مبتنی بر تجربه استو به صورت کاربرد شخصی و مستقیم دانش بوسیله شاگرد
5 – هدف آ.پ.رشد و بازسازی تجربه است. آ.پ. فرآیندی عامدانه ( با طرح و برنامه ریزی ) است.
6 – شیوه کلاس باز
7 – کارکرد های مدرسه 1 – ساده کردن 2 – پالود کردن 3 – متعال ساختن
8 – اهداف آ.پ. : 1 – درونی ( بر اساس تجارب و علاقه درونی ) 2 – بیرونی ( بر اساس تشویق و تنبیه
9 – به جای تأکید به آینده به نیاز و رغبت شاگرد توجه شود.
عناصر اصلی فلسفه دیویی
1 – یادگیرنده پدیده ای زیستی و اجتماعی است.
2 – محیط یادگیرنده هم طبیعی و هم اجتماعی است.
3 – یادگیرنده فرد فعالی است که با محیط تعامل مداوم دارد.
4 – در ضمن تعامل یادگیرنده با محیط مشکلاتی بوجود می آید.
5 – یادگیری فرآیند حل مسئله است.( روش مشکل گشایی یا حل مسئله :
1 – موقعیت مشکل آفرین 2 – تعریف مسئله 3 – روشن سازی مسئله 4 – ایجاد فرضیه 5 – آزمایش فرضیه
ایدالیسم و آ.پ.
هواداران : Karl jaspers ، Heidyger ، Sartre
تعریف: نوعی اندیشه فلسفی که بر یگانگی و آزادی فرد در برابر گروه ،
جماعت یا جامعه ی توده وار تأکید می کند. این مکتب تأکید می کند که مردم در
قبال معنی و مفهوم زندگی خود و ماهیت خویش مسئولیت دارند.
محورها :
1 – هوشیاری انسان ( آگاهی) ما نسبت به پدیده ها ، مبنای درک و تفسیر ما است.
2 – وجود بر ماهیت مقدم است.
3 – جامعه توده وار باعث از خود بیگانگی شده ، فردیت زدایی در آ.پ. ، رواج روابز غیر شخصی در مدرسه و روابط کم بین معلم و شاگرد.
4 – حق انتخاب اضطراب
5 – برخلاف رئالیست ها زندگی سازماندهی شده نیستو بسیار پیچیده است.
6 – انتقاد بر عملگراها به دلیل تأکید زیاد به روش علمی تجربه رفتار رفتار گرایی
7 – ارتباط با پدیدار شناسی
آ.پ. ارتباط با روانشناسی انسان گرایی
1 – تربیت انسانی اصیل
2 – آگاهی کامل دادن به دانش آموز تصمیم خلاق و آزاد احساس مسئولیت
3 – انسان
4 – توجه به هویت فردی و هویت « من خودآگاهی فردیت
5 – هدف تربیت خلاقیت زیبا شناختی است.
6 – روش سقراطی در تدریس مربی پاسخ سؤالات را نمی داند . بهترین نوع سؤال دانش آموز در معنی آفرینی قابل پاسخ است.
7 – کودکان کنجکاوی دارند نیازی به زور نیست.
8 – انتقاد از کلاس درس سنتی و تأکید بر کلاس درس آزاد.
ویژگی های کلاس درس سنتی : 1 – انعطاف ناپذیر 2 – خشک 3 – سلسله مراتب 4 – انتقال اطلاعات ( منفعلانه بودن ) 5 – تحمیلی
ویژگی ها ی کلاس درس باز: 1 – فرصت های متنوع یادگیری 2 – یادگیری با رغبت و انتخاب 3 – احترام
بنیاد گرایی (ماهیت گرایی Essentialism) و آ.پ.
بنانگذاران : Fadiman و Bestor
تعریف : آ.پ. مستلزم یادگیری مهارت ها، هنرها و علومی است که در گذشته مفید واقع شده و محتمل است در آینده نیز مفید باشد.
= معیارهای تحصیلی سقوط کرده ، سخت گیری و نظم آکادمیک در مدارس وجود نداردلذا باید به مهارت ها و موضوع های اساسی بازگشت شود.
مقایسه با سایر ایسم ها:
درحالی ایدالیسم به ذهنیت و تشخیص فردی توجه می کند، ماهیت گرایان بر انتقال محتوای برنامه درسی از پیش تعیین شده تأکید می کنند.
در حالی که ایده آلیسم ، رئالیسم و تومیسم از وجهه متافیزیک به واقعیت
می نگرند ، ماهیت گرایان به نظم و ساختار اجتمایی ، اقتصادی و فرهنگ تأکید
می کنند.
محور های مهم آ.پ.:
1 – تأکید روی مهارت های اساسی سواد 2 – وجود انضباط در مدرسه 3 – احترام به مراجع 4 – لزوم تلاش و جدیت از طرف یادگیرنده
5 – وجود تربیت معلمات کارآزموده 6 – آ.پ. باید زمینه کار و وظایف شهروندی را فراهم نماید. 7 – پاسداری از نقش آکادمیک مدرسه
|