یِاهو مارکت

فروشگاه یاهو

یِاهو مارکت

فروشگاه یاهو

478 دانلود تحقیق: بررسی مراحل حـفاری مترو در خاکـهای ریزشـی و روش حفاری تونل مترو به همراه مطالعه موردی مترو تهران

478 دانلود تحقیق: بررسی مراحل حـفاری مترو در خاکـهای ریزشـی و روش حفاری تونل مترو به همراه مطالعه موردی مترو تهران

فرمت فایل: ورد Word و قابل ویرایش

تعداد صفحات: 53

 

 

– تزریق دوغاب :

این روش یکی از مناسب‌ترین روشهای بهسازی زمین به ویژه در مناطق شهری و جاهایی است که نمی‌توان از روش هوای فشرده استفاده کرد. در مورد آن قسمت از خاک که در زیر سطح ایستابی قرار دارد، تزریق مواد شیمیایی مؤثرتر از تزریق دوغاب است. استفاده از مواد شیمیایی منحصر به خاکهای حاوی سیلت یا شن درشت دانه است.

 

4 – 2 – یخبندان :

این روش برای کنترل ریزش زمین و کاهش ضرورت استفاده از هوای فشرده، به کار می‌رود و در مورد خاکهای لایه‌ای، گاه مؤثرتر از روشهای تزریق یا آبکشی است. برای ایجاد یخبندان، در اطراف سازه گمانه‌هایی حفر کرده و از طریق آنها محلولهای سردکننده تزریق می‌کنند تا محدوده اطراف تونل یخ ببندد و از ورود آب به داخل تونل جلوگیری شود.

روش دوم برای حفاری در خاکهای ریزشی به این صورت است که حفاری به صورت مقطعی و محدود انجام گیرد. یعنی اینکه طی یک سری مراحل عملیات حفاری به طور کامل انجام شود. برای اینکه مشکل نگهداری و ریزش نیز حل شود باید بعد از هر مرحله حفاری یک نگهداری موقت انجام شود و به همین منوال پیش رود تا اینکه حفاری تمام شود. در مرحله‌ی بعد در کل جبهه کار نگهداری دائم را به جای موقت نصب می‌کنیم و عملیات حفاری و نگهداری تمام می‌شود.

در حفاری تونل باید به شکل و مقطع تونل توجه کنیم. انتخاب شکل و ابعاد تونل تابع هدف احداث تونل، سیستم حفر تونل، شیوه بارگیری و نگهداری دائمی است. در مواردی که استفاده از شکل‌های مختلف امکان پذیر باشد، باید شکلی را انتخاب کرد که هزینه‌های کلی احداث تونل به حداقل ممکن است.

 

 

 

 

3 – مطالعه موردی روی متروی تهران

 

1 – 3 – مطالعات زمین شناسی منطقه :

با عنایت به گزارش اولیه مهندسان مشاور سانو.، خاک منطقه در 4000 تا 50000 سال پیش تشکیل یافته است که دارای ساختار کواترنری و آبرفتی می باشد.

خاک منطقه دارای دو لایه می باشد که لایه اول شن لای دار و شن رس دار (GC, GM) همراه با ماسه و سنگ می‌باشد و لایه دوم ماسه رسی (SC) همراه با شن و تخته سنگ می‌باشد.

نوع خاکروی آبرفتی و رسوبی با مقاومت پایین که در اثر تماس با هوا به سرعت دچار هوازدگی می‌شود. و به این دلیل سریعاً بعد از حفاری باید نگهداری شود.

 

 

شکل 1 – 3 : قلوه سنگهایی که در بعضی نقاط وجود دارد

آب در سیستم های اجرایی و حفاری به عنوان یک عامل مزاحم است برای رفع این مشکل باید آب را از منطقه دور کرد که تعدادی حوضچه‌ها و جوی‌هایی به نام Sump وجود دارد آب این حوضچه‌ها به یک حوض بزرگتری که اصلی است وارد شده و از آنجا زهکشی صورت می‌گیرد.

 

2 – 3 - بررسی موقعیت گسل ها :

با عنایت به نقشه موقعیت گسلهای تهران که توسط محققین شرکت جیکا در سال 1999 میلادی تهیه شده است، تنها گسل در منطقه 3 شهرداری، گسلی است به موازات خیابان میرداماد که از حوالی منطقه حسینیه ارشاد شروع می‌گردد. از لحاظ لرزه خیزی، مطابق آیین‌نامه 2800، تهران در منطقه با پهنه‌بندی با خطر نسبی بسیار زیاد قرار گرفته است.

 

3 – 3 - بررسی وضعیت آبهای زیرزمینی و نفوذ پذیری خاک :

با عنایت به مشاهدات محلی، به نظر چنین می‌آید که سطح آبهای زیرزمینی بالا نمی‌باشد و مشکلی از این جهت برای پروژه احساس نمی‌گردد. دلیل مشاور ساختمانی در محدوده پروژه می‌باشد که شش طبقه از توان خیابان پائیین تر می‌باشد و دفع فاضلاب آن به صورت چاه جذبی می‌باشد. خاک محل پروژه با عنایت به گزارش اولیه مطالعات خاک از لحاظ جذب آب و نفوذ پذیری، شرایط مساعدی دارد.

منطقه‌ای شامل قنات که بسیار دارای آب است. و از لحاظ pH در حد خنثی است. که بعد از زهکشی و خالص سازی تا حدی معین به سطح زمین فرستاده شده و برای آبیاری در سطح جویها کنار خیابان به کار می‌رود و این آب موجود در تمامی جاها یکنواخت نیست.

 

4 – 3 - گزارش وضعیت اقلیمی تهران :

1 – 4 – 3 - بارش

آمار بارندگی تهران در سالهای (1975 – 1951) میلادی 218 میلی‌متر می‌باشد که در مقایسه با شهر رشت با بارندگی 1348.4 میلی‌متر در سال مقدار کمی است، بررسی بارندگی یک شهر از نقطه نظر انتخاب پوشش فضاهای معماری حائز اهمیت و تعیین کننده می‌باشد. همچنین در طراحی ایستگاه‌های زیرزمینی مسأله بارش از نظر جلوگیری از نفوذ آب باران به داخل ایستگاه از طریق ورودی‌ها و هواکش‌ها حائز اهمیت است.

با توجه به مقدار کم بارندگی در شهر تهران می‌توان با استفاده از مواد و مصالح و عایق‌های موجود، پوشش‌هایی متنوع ایجاد نمود.

 

2 – 4 – 3 - باد

باد از جمله عوامل اقلیمی است که ماند تابش آفتاب دارای دو نوع تأثیر متفوت در فضاهای معماری است. بدین ترتیب که در مواقع گرم وزش باد و نسیم سبب ایجادکوران در فضاهای معماری شده، باعث خنک شدن هوا می شود. ولیکن در هنگام سرما جریان هوا مضر بوده، موجب اتلاف انرژی حرارتی می‌شود و می‌بایست با اتخاذ تدابیری از ورود آن به داخل ساختمان جلوگیری نمود.

در فصل تابستان و بهار باد غالب در شهر تهران به ترتیب از جنوب شرقی و غرب می‌باشد که می‌توان از آن برای تهویه طبیعی استفاده نمود. در زمستان باد غالب از سمت غرب می‌وزد ولی مقدار وزش آن نسبتأ کم است.

 

5 – 3 - ارزیابی نقشه های معماری :

با عنایت به روش اجرایی پیشنهادی همکار چینی ایستگاه T1 به دو روش نیمه ترانشه روباز و نیمه تونلی اجرا می‌گردد. با عنایت به اینکه ارتفاع خاک در قسمت تونلی از 9.5 تا 13.8 متر متغیر می‌باشد و نسبت ارتفاع خاک به دهانه ایستگاه 1.5 : 1 می باشد که ارتفاع کمی است، لذا خاک به صورت فشاری به سقف ایستگاه نیرو وارد می نماید.

از طرفی دیگر اجرای ایستگاه به صورت دو نوع ترانشه روباز و تونلی در واقع مشکلات هر دو سیستم را در بر دارد. در روش ترانشه روباز سیستم ترافیک دچار اختلال می‌گردد، احداث سازه نگهبان و پل موقت را که هزینه قابل ملاحظه ای در بر دارد خواهیم داشت و در بخش اجرا به روی تونل مخاطرات احتمالی فروریزی خاک از سطح خیابان، مراحل اجرایی بیشتر، عملیات اجرایی بتن‌ریزی و عایق‌بندی دشوارتر را در بر خواهد داشت.

در طرح پایه یک کیوسک هوا پیش بینی شده که مساله این طرح در هنگام بروز حریق به صورت ورود دود از یک کیوسک به ورود هوای تازه از سمت دیگر کیوسک می باشد. لذا پیشنهاد تغییر طرح و اضافه کردن یک کیوسک هوا مساله را حل خواهد کرد.



یاهومارکت
بخاطر بسپارید



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.