فرمت فایل: ورد –Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 8
1- معلم باید با روی خوش به سوال دانش آموز گوش فرا دهد . با نگاهش به
او آرامش بخشد و او را تشویق به ادامه پرسش نماید . در حقیقت معلم باید به
استقبال پرسش دانش آموز برود .در فضای امن و آرام با صبر و حوصله به سوال
او گوش کند و فرصت کافی بدهد تا جملات سوالش را کامل ادا کند و هر گونه
توضیح یا مثال لازمی را بیان کند .
2- معلم باید به دقت به سوال دانش آموز گوش کند تا مفهوم پرسش را کامل
درک کند نه اینکه شتابزده و قبل از تمام شدن سوال پاسخ آن را بگوید .
3- معلم در پاسخگویی به سوال یک دانش آموز تا جایی که می تواند باید از
دانش آموزان دیگر کمک بخواهد تا کلاس در هنگام پاسخگویی فعال باشد و رقابت
صحیحی برسر جواب دادن به سوال در میان همه دانش آموزان به وجود بیاید .
4- معلم از ذکر کلمه« نمی دانم » در مقابل برخی پرسشها نباید وحشت داشته باشد . ابن سینا دانشمند بزرگ می گوید :
تا بدان جا رسید دانش من که بدان همی که نادانم
البته معلم باید تسلط علمی کافی سر کلاس برود ، مطالعه کند ، اعتماد به
نفس داشته باشد و کلمه نمیدانم را در مقابل هر سوالی به زبان نیاورد .
5- بهترین فضای پاسخگویی و قانع کننده ترین جواب موقعی فراهم می شود که
معلم به دانش آموز کمک کند تا او به جواب درست دست یابد . این روش نیاز به
حوصله ، بردباری و وقت کافی دارد . می توان با بی حوصلگی پاسخی شتابزده و
قطعی به سوال کننده داد اما تلاش و تفکر خود دانش آموز برای رسیدن به جواب
درست و لذتی که پس از دست یابی به آن احساس می کند ، بسیار ارزشمند تر و
سودمند تر از یک جواب فوری و شتابزده است .
|