یِاهو مارکت

فروشگاه یاهو

یِاهو مارکت

فروشگاه یاهو

513 دانلود تحقیق: بررسی کاربرد معماری مرجع در لایه برنامه های کاربردی براساس حرفه سازمان و ارائه مدلی برای معماری مرجع راهکار

513 دانلود تحقیق: بررسی کاربرد معماری مرجع در لایه برنامه های کاربردی براساس حرفه سازمان و ارائه مدلی برای معماری مرجع راهکار

فرمت فایل: ورد Word و قابل ویرایش

تعداد صفحات: 240

 

 

 

1 مقدمه1

2 مفاهیم و تعاریف ابتدایی5

2-1 تعریف معماری5

2-1-1 علت بوجود آمدن معماری7

2-1-2 معماری خوب9

2-2 تعریف سبک معماری11

2-3 تعریف مدل مرجع12

2-4 تعریف معماری مرجع13

2-5 نگرش های معماری15

2-6 معماری نرم افزار17

2-6-1 تعریف IEEE [4]17

 

18...... 1992 در سال Perry & Wolf تعریف 2-6-2

19.... 1995 در سال (4+1 View) Kruchten تعریف 3-6-2

19... 1996 در سال Shaw و Garlan تعریف 4-6-2

20......... 1997 درسال Kazmanو Bass ،Clements تعریف 5-6-2

21........... 1999 در سال Jacobson و Rambaugh ،Booch تعریف 6-6-2

2-6-7 تعریف Perry و Wolf در سال 1992 ........21

2-6-8 تعریف Garlan و Shaw در سال 1993 ....21

2-6-9 تعریف Bass و دیگران در سال 1994 .........22

22.......... 1994 در سال Hayes-Roth تعریف 10-6-2

22.... 1995 در سال Perry و Garlan تعریف 11-6-2

2-6-12 تعریف Boehm و دیگران در سال 1995 ....22

2-7 تعریف معماری اطلاعات ....24

2-8 تعریف معماری سازمان ........25

2-9 خلاصه........28

3 معماری سازمان.29

3-1 زمینه پیدایش معماری سازمان ...........29

3-1-1 دلایل بکارگیری معماری سازمان .......31

3-1-2 جایگاه معماری سازمان .........32

3-1-3 فوائد معماری سازمان............34

3-1-4 لزوم استفاده از معماری سازمان و نقش آن در سازمان 34

3-2 چارچوب معماری سازمان....38

3-3 چارچوب معماری Zachman ........39

3-3-1 جنبه و دیدگاه...........43

3-4 چارچوب معماری سازمان فدرال (FEAF) .50

3-4-1 مولفههای چارچوب معماری سازمان فدرال ..51

3-4-2 سطح 1........54

3-4-3 سطح 2........56

3-4-4 سطح 3........58

3-4-5 سطح 4........61

3-5 برنامه ریزی معماری سازمان (EAP) ............69

3-6 چارچوب D.O.E .72

3-7 چارچوب TEAF .75

3-8 چارچوب C4ISR 79

3-9 مقایسه دستاوردهای چارچوب های مختلف ...84

3-9-1 مقایسه چارچوب C4ISR و Zachman.....84

3-9-2 مقایسه چارچوب TEAF و Zachman......85

3-9-3 مقایسه چارچوب FEAF و Zachman......86

3-10 خلاصه........87

4 معماری مرجع راهکار....88

4-1 مشکلات تولید نرمافزار ........90

4-1-1 حوزه های تخصصی متفاوت .90

4-1-2 تفاوت در مستند سازی و چگونگی توصیف ..90

4-1-3 مفاهیم متفاوت معماری.........91

4-1-4 عدم یکپارچگی میان تجارب موفق ....92

4-1-5 شکاف موجود میان معماری مطلوب سازمان و راهکارهای مختلف......92

4-2 تعریف راهکار ICT ............94

4-3 راهکار پیشنهادی .....96

4-3-1 نگرش نقش.98

4-3-2 نگرش رویه های حرفه.........101

4-3-3 ماتریس نگاشت رویه به نقش ..........107

4-3-4 نمودار ارتباط موجودیت ها..108

4-3-5 ماتریس نگاشت موجودیت به نقش .113

4-3-6 ماتریس نگاشت موجودیت به رویه .114

4-3-7 نمودار تجزیه سیستم ...........115

4-3-8 نمودار ارتباطات سیستم ......117

4-3-9 ماتریس نگاشت رویه به زیرسیستم و قابلیت119

4-3-10 ماتریس نگاشت نقش به زیرسیستم و قابلیت122

4-3-11 ماتریس نگاشت موجودیت به زیرسیستم و قابلیت....124

4-4 خلاصه......126

5 معماری مرجع راهکار برای سیستم برنامهریزی منابع سازمانی.....127

د

5-1 سیستم برنامه ریزی منابع سازمان......128

5-1-1 تاریخچه ERP......128

5-1-2 تعریف ERP.........131

5-1-3 مزایای سیستمهای ERP....132

5-1-4 تاثیرات توسعه سیستم ERP...........133

5-1-5 نگاهی به فراهم کنندگان راهکار در خارج از کشور....136

5-2 مدل های معماری مرجع راهکار ERP.........141

5-3 خلاصه......151

6 نتیجه گیری ......153

6-1 مقایسه روش پیشنهادی با کارهای انجام شده............154

6-2 مزایا و معایب مدل پیشنهادی ..........156

6-3 کارهای آتی............157

7 منابع ...158

 

ه

چکیده

 

در حال حاضر بکارگیری صحیح فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یک مساله جدید در سازمانهای بزرگ مورد توجه زیادی قرار گرفته است. از این رو بیشتر سازمانها برای رسیدن به اهداف خود باید بتوانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تدقیق، تسریع و تسهیل کار های خود، بهترین استفاده را بنمایند. یک رویکرد اصولی مبتنی بر این است که هر سازمان باید از طریق انجام معماری سازمان، نیازمندیهای خود را شناخته و راه حل فائق آمدن بر نیاز ها و مشکلات خود را در آن منعکس نماید. اما مشکل آن است که بعد از انجام معماری سازمانی باید فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان پیاده سازی شود. در این زمان بر اساس معماری سازمانی انجام شده و معماری مقصد، باید مجموعهای از سیستم های نرم افزاری پوشای نیاز ها و مشکلات حرفه سازمان و بصورت تجمیع شده پیاده سازی گردند. مشکل اصلی ارائه راهکار ی برای ایجاد چنین سیستمهای نرم افزاری است. برای آنکه بتوان به عنوان یک فراهم کننده راهکار، به تمامی سازمان ها بهترین پیشنهاد را ارائه داد باید یک نقشه مرجع برای ارائه راهکار بر اساس تجارب موفق و سوابق قبلی یک حرفه در اختیار داشت. هدف از این تحقیق پیشنهاد بکارگیری معماری مرجع در ارائه راهکار برای سازمانها با توجه به رویکرد معماری سازمانی است. از آنجاییکه این بحث خیلی گسترده خواهد بود و نمی توان تمامی مطالب را در این تحقیق پوشش داد، تنها به بررسی کاربرد معماری مرجع در لایه برنامه های کاربردی با توجه به حرفه سازمان خواهیم پرداخت و سعی میکنیم با کمک معماری مرجع و تعاریف مربوطه معماری مرجع راهکار را بگونهای تعریف نماییم که بتواند لایه های حرفه، اطلاعات و برنامههای کاربردی یک سازمان را پوشش دهد و در این حوزه یک راهکار جامع برای سازمان ها ارائه نماید.

1 مقدمه

در عصر حاضر فناوری اطلاعات و ارتباطات بطور چشم گیری در حال پیشرفت و گسترش بوده و به عنوان یک مساله جدید که امروزه در سازمانهای بزرگ بسیار مهم گردیده، مورد بحث است. از اینرو کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در تمامی حوزه ها و انواع حرفه به صورت جدی مطرح است. بر همین اساس بیشتر مراکز تجاری، سازمان ها، نهاد ها و غیره به سمت مکانیزه شدن حرکت می کنند و برای رسیدن به اهداف خود باید بتوانند از فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهت تدقیق، تسریع و تسهیل کارهای خود، بهترین استفاده را نمایند. در حال حاضر یکی از مهمترین مسائل در اغلب سازمانها گسترش فناوری اطلاعات و ارتباط ات است. از دیدگاه فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان نیازمند آن است که برای تسهیل، تدقیق و تسریع فرآیندهای حرفه خود از سیستمهای اطلاعاتی بهره ببرد. بدین ترتیب انجام عملیات در سازمان تسهیل خواهد شد و کارمندان سازمان میتوانند با دقت بیشتر و زمان کمتری فعالیت های کاری خود را انجام دهند. در ضمن این امر باعث شفافسازی در دسترسی به اطلاعات و ارائه خدمات سازمان خواهد شد. یعنی مدیران سازمان می توانند راحت تر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی پیدا نموده و به نحو بهتری بر روی انجام فعالیتها کنترل داشته باشند. این شفاف سازی همچنین باعث خواهد گردید که کارکنان به نحو بهتری فعالیتهای خود را انجام دهند، زیرا میدانند که نسبت به سابق بیشتر در معرض دید مدیران قرار خواهند گرفت. از سوی دیگر بوجود آمدن سیستم های اطلاعاتی و مکانیزه شدن فعالیتهای سازمان باعث خواهد شد فعالیتهای تکراری در سازمان از بین رفته و روند انجام کار بهبود یابد و بعلاوه می توان میان اطلاعات سازمان نیز یکپارچگی بوجود آورد.

بر همین اساس سازمان ها باید با بهره گیری از راهکار های مناسب و بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات به سوی الکترونیکی شدن گام بردارند. از این رو اغلب سازمان ها به معماری سازمان روی می آورند و سعی می کنند از این طریق سازمان خود را شناخته و معماری نموده و تا جای ممکن مشکلات آنرا مرتفع نمایند. بطور خلاصه می توان گفت معماری سازمان یک پایگاه دارایی برای اطلاعات استراتژیک سازمان تلقی می شود که ماموریت سازمان، اطلاعات مورد نیاز برای انجام ماموریت، فناوری مورد نیاز جهت انجام ماموریت و فرآیندهای لازم جهت پیاده سازی فناوری جدید را تعریف می نماید. اما مشکل آن است که بعد از انجام معماری سازمانی باید فناوری اطلاعات و ارتباطات در سازمان پیادهسازی شود و این نیازمند به تهیه مجموعه ای از نرم افزارهای مورد نیاز، بستر سازی زیر ساخت فنی و غیر فنی، آموزش، فرهنگ سازی، تغییر فرآیندهای حرفه، بهبود فرآیند ها، بهبود تشکیلات و غیره خواهد بود. در این زمان بر اساس معماری سازمانی انجام شده و معماری مقصد، باید مجموعه ای از سیستم های نرمافزاری که بتوانند بطور کامل پوشای نیازها و مشکلات حرفه سازمان باشند، توسعه یافته و پیادهسازی گردند. همچنین این معم اری باید دربردارنده تجمیع سیستم ها بر اساس نیازها و مشکلات در نظر گرفته شده باشد. مشکل اصلی ارائه راهکار مناسب برای این سیستم های نرم افزاری است. یعنی باید بتوان برای هر حوزه مساله راهکاری مناسب ارائه نمود، اما معمولا در این راستا برای تولید نرم افزار و ارائه راهکار، مشکلات بسیاری وجود خواهد داشت. از جمله مهمترین این مشکلات می توان موارد زیر را نام برد:

9 حوزه های تخصصی متفاوت

9 تفاوت در مستند سازی و چگونگی توصیف

9 مفاهیم متفاوت معماری

9 عدم یکپارچگی میان تجار ب موفق

9 شکاف موجود میان معماری مطلوب سازمان و راهکارهای مختلف

برای آنکه بتوان به عنوان یک فراهم کننده راهکار، به تمامی سازمان ها بهترین پیشنهاد را ارائه داد و در ضمن بتوان از تجارب کسب شده در مسائل مشابه و سوابق قبلی بهترین استفاده را نمود، باید یک نقشه مرجع برای ارائه راهکار در اختیار داشت. بدین منظور باید یک معماری مرجع راهکار، برای فراهم کننده راهکار تهیه شود تا بتوان برای یک مساله خاص براحتی یک راهکار مناسب ارائه نمود. بنابراین معماری مرجع میتواند در افزایش سهولت، دقت و سرعت ارائه راهکار به فراهمکنندگان راهکار کمکهای بسیاری بنماید.

هدف از این تحقیقپیشنهاد بکارگیری معماری مرجع در ارائه راهکار برای سازمان ها با توجه به معماری مطلوب سازمانی است. از آنجاییکه این بحث بسیار گسترده خواهد بود و نمی توان تمامی مطالب را در این تحقیقپوشش داد، تنها به بررسی کاربرد معماری مرجع در لایه برنامه های کاربردی با توجه به حرفه سازمان خواهیم پرداخت و سعی می کنیم با کمک معماری مرجع و تعاریف مربوطه معماری مرجع راهکار را بگونهای تعریف نماییم که بتواند لایه های حرفه، اطلاعات و برنامه های کاربردی یک سازمان را پوشش داده و در این حوزه یک راهکار جامع برای سازمانها ارائه نماید. معماری پیشنهادی ابزاری برای فراهم کنندگان راهکار خواهد بود تا بتوانند در هر سازمانی برای یک حرفه مشخص راهکاری مناسب آن سازمان با کمترین تغییرات لازمه ارائه نمایند. این راهکار کاملا وابسته به یک حوزه خاص بوده و با توجه به حرفه صورت مساله و موجودیت های حرفه در همان حوزه سیستم های نرمافزاری با قابلیتهای مشخص برای حل مساله پیشنهاد خواهد گردید.



یاهومارکت
بخاطر بسپارید



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.