فرمت فایل: ورد –Word و قابل ویرایش
تعداد صفحات: 155
در بسیاری از کتب و مقالات علمی در مورد بازاریابی،بحث پیشبرد، فروش را
به ارتباطات Communication تعبیر کرده اند. در حقیقت نامگذاری فوق دارای
یک علت منطقی و رفتارشناسی است.
تبلیغت به معنی انتشار یک پیام به گروه یا گروههای از جامعه به منظور
دستیابی به هدف یا اهداف معین بازرگانی ، سیاسی، اقتصادی واجتماعی است. در
پیشبرد فروش،هدف تبلیغات، هدف بازرگانی است و منظور از آ“،اطلاع رسانی و
راهنمایی به خریداران بالقوه کالاها و خدمات در مورد کیفیت، قیمت، مشخصات ،
مزایا و کالا دیگر اطلاعاتی است که احتمالاً در تصمیم گیری خریدار دارای
نقش و اثر مثبت دارد.
بنابراین تا این قسمت مطالب پی بردیم که باید همواره به 3 دسته از عناصر در فعالیتهای بازاریابی عنایت داشت.
دسته اول :عناصر مادی محیط یا بازار هدف بود که میتوان مهمترین آنها را
جمعیت و خصوصیات آن، توسعه اقتصادی، سرمایه های مالی انسانی وقتی و
بالاخره علوم و تکنولوژی نام برد.
دسته دوم : عناصر غیر مدی محیط یا بازار هدف بود که از آن زمره؛
خانواده، نهادهای مذهبی، آداب و رسوم، ارزشها ،قوانین ، هنر و زبان و
ادبیات را میتوان برشمرد.
دسته سوم : آمیخته بازاریابی نام داشت که به هفت P موسوم است و معادلهای
فارسی آنها را باید محصول یا کالا، قیمت ، توزیع،پیشبرد فروش، بسته بندی،
روابط عمومی وقدرت نامید.
قیمت (Price)
شاید قیمت یکی از مهمترین عنصر در آمیخته بازاریابی باشد بسیاری از مصرف
کنندگان یا مشتریان کالا اعم از داخلی یا خارجی را میتوان با حربه قیمت
کمتر،یا تخفیف بیشتر جلب نمود. گر چه از نظر علمی سایر عناصر آمیخته
بازاریابی اهمیت کمتری از قیمت ندارند، ولی به علت قابل اندازه گیری بودن
قیمت و امکان مقایسه سریع آن با کالاهای مشابه،این عنصر اهمیت بیشتری
یافته است. تصمیم گیری در مورد تعیین قیمت بر خلاف گفته کلیشه ای رایج که
عرضه و تقاضا را تعیین کننده قیمت می داند، به عوامل متعدد و متنوعی مانند
هزینه های تولید، قیمت تمام شده، موقعیت و چگونگی رقایت یا انحصار، قوانین
مالی و محاسباتی، هزینه های توزیع و ... بستگی دارد.
1- آموزش نیروی انسانی و افزایش کارایی
2- کاهش هزینه نهایی
3- افزایش مقیسای تولید و صرفه جویی های حاصله
4- استفاده از حداکثر ظرفیت و جلوگیری از عامل ماندن عوامل تولید
5- به هنگام نمودن تکنولوژی
6- کاهش ضایعات
در بازارهای خارجی عوامل دیرگی نیز درتعیین قیمت دخالت دارند از جمله :
1- نرخ ارز
2- هزینه های حمل ونقل
3- بیمه
4- عوارض گمرکی
5- سود بازرگانی کشور مقصد
روشهای تعیین قیمت با توجه به استراتژیهای بازاریابی بنگاه اقتصادی :
1- تعیین قیمت براساس محاسبه انواع هزینه ها و افزایش سود بنگاه
2- تعیین قیمت براساس تجزیه و تحلیل نقطه سر به سر
3- تعیین قیمت براساس تجزیه و تحلیل عرضه و تقاضا در حالت انحصار
4- تعیین قیمت براساس شرایط بازار
بسته بندی (Packaging)
نخستین قوم که اقدام به بسته بندی نمود،قوم کارتاژ (مراکش فعلی) بود.
بعد آسیائیها و به ویژه چینیها در ساختن انواع جعبه ها و بسته ها و محفظه
نگهدارنده کالا به دستاوردهای مهمی رسیدند. و اروپائیان با اختراع ماشین
آلات بسته بندی انواع مقسم ها و ضربه گیرها و سایر وسایل مربوط به بسته
بندی،این فن را تا حد یک رشته تخصصی گسترش و تکامل بخشیدند.
بسته بندی به معنی ساخت یا تهیه و تعبیه ظرف یا محافظی است که سلامت
کالای مظروف را در فاصله زمانی بعد از تولید ودر مراحل حمل و
نقل،انبارداری و توزیع،تا مصرف نهایی حفظ نموده و از بروز صدمات احتمالی
فیزیکی،شیمیایی در آن جلوگیری نماید. هرگونه بی دقتی یا تسامح در روش با
کیفیت بسته بندی باعث ایجاد عوارض غیرقابل جبران در نوع کیفیت،افت شهرت،
کوتاهی عمر و بالاخره عدم مرغوبیت کالا میگردد.
بسته بندی به عنوان یک صنعت،در توسعه بازرگانی داخلی و خارجی، افزایش
سرعت مبادلات، افزایش صادرات،بهبود روشهای عرضه و فروش اثر مستقیم دارد.
بسته بندی از 4 دیدگاه مختلف :
1- از نظر مواد اولیه مورد اسفتاده مانند : بسته های چوبی، مقوایی و کیسه ای
2- از نظر محتوی و مظروف، مانند :سبزیها و میوه های تازه،حبوبات،مایعات ، دارو، پودرهای شیمیایی و لوازم خانگی و...
3- از نظر تکنولوژی تولید،مانند : بسته بندی واکیوم شده، بسته بندی پلی
اتیلن ، بسته بندی های استپیک (عاری از وجود باکتریها و میکروبها)
4- از نظر توزیع فیزیکی ، مانند :بسته بندی برای مصرف کننده ،بسته
بندی برای حمل و نقل و بسته بندیهای بزرگ صنعتی با اسفتاده از پالت
روابط عمومی (Public Relation)
روابط عمومی به مجموعه ای از حرکات و فعالیتهای بازاریابی اطلاق میشود
که به منظور جلب و جذب افکار و تمایلات و احساسات مصرف کننده به سوی تولید
کننده یا به نفع یک نام تجاری خاص صورت می گیرد. روابط عمومی یک استراتژی
جذبی است. بدیهی است که تغییر عادات مصرفی و اعتقادات و باورهای مصرفی در
بلندمدت و پس از طی یک فرایند طولانی حاصل می گردد، ولی پس از آنکه عادات
مصرفی در جهت موافق با مصرف کالای خاص شکل گرفت نه تنها تغییر مجدد آن
دشوار است بلکه میتواند در گسترش بازار آن کالا نیز بسیار مؤثر باشد.
|