![]() بررسی سیاست های تقسیم سود در شرکت هایی که در گزارشگری مالی خود مرتکب تقلب شده اندچکیده هدف این تحقیق، تبیین مجدد رابطه بین سود تقسیمی و تجدید ارائه صورتهای مالی، به عنوان معیار کیفیت سود است. به صورت خاص، در این تحقیق بر شرایطی تمرکز میشود که میتوان انگیزهی مدیریت در بهکارگیری اقلام تعهدی را در دو گروه متقلبانه و غیرمتقلبانه، طبقهبندی نمود. به این ترتیب، تنها هنگامی تجدید ارائه میتواند نشاندهنده کیفیت پایین سود باشد که ناشی از انگیزههایفرصتطلبانه مدیریت باشد. این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که در سایر تحقیقات، به دلایل و انگیزههای مدیریت که منجر به تجدید ارائه صورتهای مالیشدهاست توجه نشده و تمامی تجدید ارائهها را به عنوان معیاری از کیفیت نامطلوب گزارشگری مالی تلقی شدهاند. در پی بکارگیری مدل دستیابی به پیشبینیها برای طبقهبندی تجدید ارائهها در دو گروه متقلبانه و غیرمتقلبانه، نتایج حاصل از آزمون فرضیههای تحقیق نشان میدهد، تجدید ارائههای ناشی از انگیزههای غیرمتقلبانه مدیریت، رابطه مثبت و معناداری با توزیع سود شرکتها دارد. همچنین، این رابطه برای شرکتهایی که از سطح توزیع سود بالاتری برخوردارند، قویتر است. به این ترتیب، نتایج نشان میدهد که سود تقسیمی حاوی اطلاعاتی درباره کیفیت سود، به ویژه انگیزههای منجر به تجدید ارائه صورتهای مالی است و تقسیم سود این پیام را مخابره میکند که سود گزارششده توسط شرکت، با کیفیت است و تجدید ارائه صورتهای مالی برخواسته از انگیزههای فرصتطلبانه مدیریت نیست. کلمات کلیدی:سود تقسیمی،کیفیت سود، تجدید ارائه صورتهای مالی،تجدید ارائه متقلبانه؛ تجدید ارائه غیر متقلبانه؛ محتوای اطلاعاتی. فهرست مطالب عنوان صفحه 1-6 قلمروتحقیق (موضوعی- مکانی- زمانی). 8 1-8 نمونهونحوهجمعآوریاطلاعات.. 8 1-10 تعاریفعملیاتیپارهایازواژههایاستفادهشدهدرتحقیق.. 9 فصلدوم: ادبیاتوپیشینهتحقیق.. 12 2-6 معیارهایارزیابیکیفیتسود. 21 2-7 دیدگاههایمختلفاندازهگیریکیفیتگزارشگریمالی.. 24 2-8 تجدیدارائهبهعنواننشانهگزارشگریمالیمتقلبانه. 26 3-4 مدلمورداستفادهبرایآزمونفرضیهها59 3-5 اندازهگیریمتغیرهایتحقیق.. 59 3-6 نحوهطبقهبندیتجدیدارائههابهمتقلبانهوغیرمتقلبانه. 63 3-9 جمعآوریدادههایتحقیق.. 71 فصلچهارم: تجزیهوتحلیلدادهها73 4-4 نتایجآزمونفرضیههایتحقیق.. 82 فصلپنجم: خلاصهونتیجهگیری.. 88 5-3 ارزیابیفرضیههاوبررسیتطبیقییافتهها92 5-5 پیشنهاداتمبتنیبرنتایجتحقیق.. 94 5-6 پیشنهاداتبرایتحقیقاتآتی.. 95 فصل اول: کلیات تحقیق ü مقدمه ü تشریح و بیان موضوع ü اهداف تحقیق و ضرورت آن ü پرسشهای تحقیق ü فرضیههای تحقیق ü قلمرو تحقیق (موضوعی- مکانی- زمانی) ü جامعه آماری ü نمونه و نحوه جمعآوری اطلاعات ü روش تجزیه و تحلیل دادهها ü تعاریف عملیاتی پارهای از واژههای استفادهشده در تحقیق ü ساختار تحقیق 1-1 مقدمه یکی از اهداف سرمایهگذاری دریافت سود است. از این رو، سرمایهگذاران به دنبال راهی برایپیشبینی سود تقسیمی و عوامل تأثیرگذار بر آن هستند. سود میتواند به آنها کمک کند تا به قضاوت و تصمیمگیری آگاهانه بپردازند. رقم سود مندرج در صورتهای مالی علاوه بر این که عملکرد عملیاتی و دورنمای آتی شرکت را نشان میدهد، زمینه مقایسه بین شرکتها را نیز فراهم میکند. اما زمانیاستفادهکنندگانمیتوانند به رقم سود اتکا کنند که سود عاری از هرگونه دستکاری باشد، تا بتواند عملکرد شرکت را به طور منصفانه و واقعی منعکس نماید(عاملی، 1388). در این فصل به تشریح موضوع تحقیق، اهداف تحقیق و ضرورت آن، فرضیههای تحقیق و تعاریف عملیاتیپارهای از واژههایاستفادهشده در تحقیق پرداخته میشود. همچنین توضیح مختصری از نمونه، جامعه آماری، نحوه جمعآوری و تجربه و تحلیل دادهها ارائه میگردد. 1-2 تشریح و بیان موضوعیکی از اهداف سرمایهگذاران، دستیابی به بازده در قالب سود تقسیمی است. از این رو، سرمایهگذاران به دنبال راهی برای پیشبینی سود تقسیمی و عوامل تأثیرگذار بر آن هستند. سود میتواند به آنها کمک کند تا به قضاوت و تصمیمگیری آگاهانه بپردازند. رقم سود مندرج در صورتهای مالی علاوه بر اینکه عملکرد عملیاتی و دورنمای آتی شرکت را نشان میدهد، زمینه مقایسه بین شرکتها را نیز فراهم میکند. اما زمانی استفادهکنندگان میتوانند به رقم سود اتکا کنند که سود بتواند عملکرد شرکت را به طور منصفانه و واقعی منعکس نماید (عاملی، 1388). محاسبه سود خالص یک بنگاه اقتصادی متأثر از روشها و برآوردهای حسابداری است. امکان استفاده از روشهای گوناگون حسابداری موجب شده است، که سود واقعی (اقتصادی) شرکتها با سود گزارششده در صورتهای مالی تفاوت داشته باشد (خوشطینت و اسماعیلی، 1385). اختیار عمل مدیران در انتخاب از میان روشهای مجاز حسابداری، از جمله دیگر عواملی است که کیفیت سود را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین، کیفیت سود شرکتها تحت تأثیر مبانی گزارشگری و صلاحدید مدیران قرار میگیرد. سود خالص به عنوان عاملی برای تدوین سیاستهای تقسیم سود به شمار میآید (تهرانی و ذاکری، 1388). تقسیم سود از سوی شرکت میتواند نشاندهنده واقعی بودن یا نبودن سود گزارششده و منصفانه بودن گزارش عملکرد عملیاتی از سوی واحد تجاری باشد. در واقع مدیران زمانی تصمیم به پرداخت یا افزایش سودهای تقسیمی میگیرند، که احساس کنند سود آنها به طور قابل ملاحظه تحت تأثیر درستکاری روش حسابداری نیست (یعنی، سود، واقعی است) و کاهش سودهای تقسیمی در آینده غیر محتمل است. با این مفهوم، سودهای تقسیمی نه تنها علامتی برای قابلیت سودآوری آینده به شمار میرود، بلکه علامتی برای کیفیت سود است. همچنین، سود تقسیمی یک شیوه مؤثر نظارت مدیریتی است. انتظار میرود که مدیران به منظور حفاظت از خود، کمتر دچار وسوسه درستکاری سود شوند (علوی طبری و همکاران، 1388). ارتباط بین سیاستهای تقسیم سود و کیفیت گزارشگری مالی در تحقیقات خارجی و داخلی متعددی مورد توجه قرار گرفتهاست (برزده، 1392; علوی طبری و همکاران، 1388; فارینها و موریرا، 2007). در برخی از این تحقیقات از تجدید ارائه به عنوان معیاری از کیفیت سود استفاده شدهاست. برای مثال در تحقیقات برزده (1392) و علوی طبری و همکاران (1388)، رابطه بین تجدید ارائه و سیاست تقسیم سود شرکت، بررسی شدهاست. بر خلاف انتظارات، نتایج این تحقیقات نشان میدهد که نمیتوان رابطه معناداری بین تجدید ارائه و سیاست تقسیم سود شرکتها مشاهده کرد. با این وجود، موضوعات تئوریک و عملی متعدد با اهمیتی در خصوص تجدید ارائه وجود دارد که در تحقیقات پیشین به آنها توجه نشده است. به صورتی ساده، تمام تجدید ارائهها را نمیتوان به عنوان نشانه کیفیت پایین گزارشگری مالی تلقی کرد. برای مثال برخی تجدید ارائهها از حوزه اختیارات مدیریت شرکت خارج هستند. تجدید ارائههایی که در اثر تغییر در مفاد اصول و استانداردهای حسابداری حادث شدهاند، از این جملهاند. رویدادهای غیرمترقبه و غیرقابل پیشبینیپس از ارائه صورتهای مالی نیز از جمله دیگر عواملی هستند خارج از محدوده اختیارات و قدرت عمل مدیریت شرکت قرار دارند و با این وجود منجر به تجدید ارائه صورتهای مالی میشوند. حتی برخی از عوامل و انگیزههایی در حوزههای اختیارات مدیریت وجود دارند که منجر به تجدید ارائه صورتهای مالی میشوند با این وجود نشانه کیفیت ضعیف گزارشگری مالی نیستند. هنگامی که مدیریت قصد انتقال اطلاعات خصوصی خود به سرمایهگذاران را دارد تا آنان وضعیت مالی و سودآوری آتی شرکت را بهتر درک نمایند، ممکن است به نحوی اقدام به گزارشگری مالی نماید که تجدید ارائه صورتهای مالی در دورههای آتی را ناگزیر سازد. به این ترتیب نمیتوان چنین تجدید ارائهای را نشانه کیفیت پایین گزارشگری مالی و یا گزارشگری مالی متقلبانه در دورههای گذشته تلقی نمود (بادرتچر و همکاران، 2012). عدم توجه به دلایل و انگیزههای منتج به تجدید ارائه باعث شدهاست که تحقیقات پیشین در تببین رابطه بین تجدید ارائه (کیفیت سود) و وضعیت تقسیم سود شرکتها ناتوان باشند. در این تحقیق با به کارگیری مدل دستیابی به پیشبینیها، انگیزههای مدیریت در گزارشگری مالی شناسایی شده و بر اساس آن تجدید ارائههایی که ناشی از اختیارات مدیریت است در دو گروه متقلبانه و غیر متقلبانه طبقهبندی شدهاست. بر اساس مبانی نظری انتظار میرود تجدید ارائههای ناشی از انگیزههای غیر متقلبانه نه تنها بیکیفیتی گزارشگری مالی را نشان ندهند بلکه منعکسکننده انتقال اطلاعات خصوصی مدیریت به سرمایهگذاران باشد و درنتیجه اینگونه شرکتها ضمن برخورداری از سود با کیفیت، بخش قابلتوجهی از آن را بین سرمایهگذاران تقسیم نمایند. 1-3 اهداف تحقیق و ضرورت آنسیاست تقسیم سود برای شرکت و سرمایهگذاران از اهمیت ویژهای برخوردار است. وضعیت تقسیم سود شرکت میتواند نشاندهنده واقعی بودن یا نبودن سود گزارششده و ارائه منصفانه عملکرد عملیاتی واحد تجاری باشد. بررسیتأثیر وضعیت تقسیم سود شرکت بر معیارهای کیفیت سود میتواند به سرمایهگذاران، اطلاعات ارزشمندی برایپیشبینی سودهای آتی، تعیین ارزش شرکت و در نتیجه تصمیمگیری در مورد سرمایهگذاری ارائه کند. همچنین، مدیریت نیز میتواند در تصمیمگیری به منظور تعیینیا تغییر سیاست تقسیم سود از این اطلاعات استفاده کند. در این تحقیق به بررسی محتوای اطلاعاتی سود تقسیمی در رابطه با کیفت سودهای گزارششده پرداخته شده است. یافتههای این تحقیق موضوعی جذاب و جالبتوجه برای سیاستگذاران، سرمایهگذاران و دانشگاهیان خواهد بود که مدعی این نکته هستند که سود تقسیمی نشانهای از کیفیت سود است. توجه این گروهها به کیفیت سود به دلیلتأثیر آن بر سطح عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سرمایهگذاران و در نتیجهتأثیر آن بر فعالیتها و ارزش شرکت است. به عنوان مثال در گزارش ریچارد بریدن[1] (2003)اینگونه بیان شده است که سود تقسیمییکی دیگر از روشهایاندازهگیری حقیقت سودهایگزارششده است. توانایی پرداخت سود سهام به وجود پول نقد و تفاوت با اهمیت بین میزان سودهایگزارششده و وجوه نقد موجود برای سود تقسیمی بستگی دارد و در نهایت کسری آن مشکلات بالقوه را نشان میدهد. او پیشنهاد میکند که پرداخت 25% از سود سهام گزارششده تحت عنوان سود تقسیمی به عنوان منطق یا قانون در پرداخت سود، میتواند مانع از این شود که شرکتها برای گزارش سود متورمشده، به حسابسازی متوسل شوند. گلسمن[2] (2005) پیشنهاد میکند حذف اخذ مالیات مضاعف از سود سهام انگیزهای برای گرایش سهامداران و شرکت در پرداخت سود سهام نقدی خواهد شد. همچنین پرداخت سود سهام موجب کاهش انگیزه شرکت از گزارش سود تصنعی شده که منجر به تحقق جریان وجوه نقد واقعی در حمایت از سود سهام نقدی میشود. مالکیل[3] (2003)استاد اقتصاد پرینستون میگوید که در محیطی که نسبت به سود شرکتها با تردید و شک نگریسته میشود سود سهام نقدییک پیام بسیار قوی از قدرت مالی واقعی و اعتبار سودهایگزارششده به سرمایهگذاران است. این نمونهها نشان میدهد که برخی از سیاستگذاران، سرمایهداران و دانشگاهیان معتقدند که سود تقسیمینشاندهنده کیفیت سود است(ین و میائو، 2011).یافتههایاین تحقیق بیان میکند که شرکتهایی که سود سهام پرداخت میکنند،در مقایسه با شرکتهایی که سود سهام پرداخت نمیکنند،به طور متوسط کیفیت سود بالاتری دارند. تجدید ارائه صورتهای مالی در سالهای اخیر به طور فزایندهای افزایشیافته و توجه صاحبنظران این رشته را به خود جلب کرده است. تحقیقات مشابهی که در ایران انجامشده نیز اشاره به این دارد که، حدود 81 درصد از شرکتهای ایرانی نیز به دلیل اصلاح اشتباهات حسابداری،صورتهای مالی خود را تجدید ارائه میکنند (برزده، 1392). در ادبیات تحقیق همواره از تجدید ارائه به عنوان یکی از بارزترین نشانههای پایین بودن کیفیت گزارشگری مالی و به عبارت دیگر، نشانهای از تقلب محرز در گزارشگری مالییاد شدهاست (هرلی3، 2012). هدف اصلی این تحقیق بررسی وضعیت تقسیم سود در شرکتهایی است که در گزارشگری مالی خود مرتکب تقلب شدهاند.هدف این تحقیق، تبیین مجدد رابطه بین سیاست تقسیم سود و تجدید ارائه صورتهای مالی، به عنوان معیار گزارشگری مالی متقلبانه است. به صورت خاص، در این تحقیق بر شرایطی تمرکز میشود که میتوان انگیزهی مدیریت در بهکارگیری اقلام تعهدی را در دو گروه متقلبانه و غیر متقلبانه، طبقهبندی نمود. 1-4 پرسشهای تحقیق
1-5 فرضیههای تحقیقبه منظور یافتن پاسخی برایسؤالهای فوق فرضیههای تحقیق به شرح زیر تدوین شده است: فرضیهاول: با طبقهبندی تجدید ارائه صورت سود و زیان در دو گروه متقلبانه و غیر متقلبانه، میتوان رابطه معناداری بین سود تقسیمی و تجدید ارائه (به عنوان معیاری از گزارشگری متقلبانه) مشاهده کرد. فرضیهدوم: با طبقهبندی تجدید ارائه صورت سود و زیان در دو گروه متقلبانه و غیر متقلبانه، میتوان رابطه معناداری بین سطح سود تقسیمی و تجدید ارائه (به عنوان معیاری از گزارشگری متقلبانه) مشاهده کرد. 1-6 قلمرو تحقیق (موضوعی- مکانی- زمانی)قلمرو تحقیق بررسیتأثیر وضعیت تقسیم سود شرکتها بر معیارهای کیفیت سود در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1381 تا 1390 است. 1-7 جامعه آماریالزامات قانونی موجود در شرکتهایپذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران باعث ارائه عمومی اطلاعات حسابرسی شده، توسط آنها به طور منظم و با کیفیتقابلقبول میشود. به همین دلیل جامعه آماریشرکتهایپذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است. 1-8 نمونه و نحوه جمعآوری اطلاعاتروش نمونهگیری، روش حذفی سیستماتیک بوده است. کلیه شرکتهای عضو جامعه آماری که دارای شرایط زیر هستند جزء نمونه آماری لحاظ میشوند: 1) محاسبه متغیرهای تحقیق حداقل برای سه سال متوالی و پنج دوره در طول بازه تحقیقامکانپذیر باشد. 2) دوره مالی شرکتهای نمونه مورد نظر منتهی به 29 اسفند ماه هر سال باشد. 3) شرکتهای مورد نمونه سال مالی خود را طی دوره تحقیق تغییر نداده باشند. 4) شرکتهایسرمایهگذاری، واسطهگری، هلدینگ، بانکها، نهادهای پولی و بیمه از نمونه مستثنی میگردد. 5) وقفه معاملاتی بیش از 6 ماه نداشته باشد. نمونه مورد آزمون از 545 شرکت موجود در جامعه آماری اولیه، شامل247 شرکت است. اطلاعات مربوط به مبانی نظری تحقیق از طریق روش کتابخانهای و با مطالعه کتب و مقالات داخلی و خارجی موجود در زمینه پژوهش گردآوری شده و دادههای مورد نیاز شرکتها نیز از طریقنرمافزار ره آورد نوین،صورتهای مالیشرکتها و سایت رسمی سازمان بورس جمعآوری گردید. 1-9 روش تجزیه و تحلیل دادههااین تحقیق مطالعهای کاربردی با تأکید بر روابط همبستگی و تحلیلی است.مدل آماری به کار گرفتهشده در این تحقیق مدل رگرسیون چند متغیره میباشد. در این پژوهش به منظور بررسیرابطه بینوضعیت تقسیم سود و انگیزههای منجز به تجدید ارائه صورتهای مالی، از روش رگرسیون لوجستیکاستفادهشده است. برای تجزیه و تحلیل اولیه دادهها و محاسبه متغیرهای پژوهش از نرمافزارExcel و به منظور انجام آزمونهای آماریمطرح شده ازنرمافزارهایEviews و SPSSاستفادهشدهاست. 1-10 تعاریف عملیاتی پارهای از واژههای استفادهشده در تحقیقتجدید ارائه صورتهای مالی: هر گاه شرکت متوجه شود صورتهای مالی که پیش از این منتشر کردهاست دارای اشتباهات با اهمیتی است ملزم به اصلاح آنها و انتشار مجدد آنها دارد که به آن تجدید ارائه اتلاق میشود. تجدید ارائه متقلبانه: تجدید ارائه ای است که علت بروز آن وجود رفتار و انگیزههایمتقلبانه در مدیریت بودهاست. برای مثال، مدیریت به منظور دستیابی به سودهای پیشبینی شده سود را دستکاری کرده و در دورههای بعد اقدام به تجدید ارائه صورتهای مالی خود نمودهاست. تجدید ارائه غیر متقلبانه: تجدید ارائهای که انگیزههای منجر به آن ناشی از اقدامات فرصتطلبانه مدیریت نیست. کیفیت سود: منظور از کیفیت سود، زمینه بالقوه رشد سود و میزان احتمال تحقق سودهای آتی است. به عبارت دیگر، ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جاری شرکت بستگی ندارد بلکه به انتظارات ما از آینده شرکت و قدرت سودآوری سالهای آتی و ضریب اطمینان نسبت به سودهای آتی بستگی دارد(جهانخانی و ظریففرد، 1374).کیفیت سود معیاری مهم برای سلامت مالی واحد تجاری به شمار میرود و مفهومی چندبعدی است و دارای جنبههای متفاوتی میباشد و معنی واحدی ندارد (بلووری و همکاران[4]، 2007) از این رو تعاریف مختلف و معیارهای اندازهگیری متفاوتی در رابطه با آن مطرحشده است؛ اما یک توافق ضمنی نشان میدهد که سودهای دستکاری شده کیفیت پایینتری دارند (اسکینر[5]، 2003). 1-11 ساختار تحقیقفصل اول به بیان موضوع و اهداف تحقیق و ضرورت انجام آن اختصاص یافت. فرضیههای تحقیق و تعاریف عملیاتی برخی از واژههای بکارگرفتهشده در تحقیق تشریح شد. همچنین توضیح مختصری از نمونه، جامعه آماری، نحوه جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادههاارائه گردید. فصل دوم به ارائه مطالبی در مورد ادبیات موضوع از جمله سود، کیفیت سود، تجدید ارائه صورتهای مالی و نحوه طبقه بندی تجدید ارائه ها آن میپردازد. سپس تقسیم سود، نظریههای مربوطو عوامل تأثیرگذار بر آن مطرح میشود. همچنین تحقیقات انجامشده در زمینه کیفیت سود و سود تقسیمی بیان میشود. فصل سوم مربوط به روش تحقیق است. مباحثی از قبیل تعیین مدلهای تحقیق به منظور آزمون فرضیهها، اندازهگیریمتغیرهای تحقیق، جامعه و نمونه آماری، روش جمعآوری اطلاعات مربوط به متغیرهای تحقیق و روش تجزیه و تحلیل دادهها در این فصل بین میشود. فصل چهارم مربوط به تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری بدست آمده میباشد. در این فصل ابتدا به توصیف آزمونهای آماری تحقیق پرداخته میشود. سپس فرضیهها با استفاده از آزمونهای آماری مورد تحلیل قرار گرفته و نتایج فرضیهها به طور کامل تشریح میشود. فصل پنجم که آخرین فصل تحقیق است، به ارائه خلاصه تحقیق، نتیجهگیری، محدودیتهای تحقیق و پیشنهادات مبتنی بر نتایج و تحقیقات آتی اختصاص دارد. فصل دوم: ادبیات وپیشینه تحقیقادبیات و پیشینه تحقیق ü مقدمه ü هدف گزارشگری مالی ü سود ü کیفیت سود ü مدیریت سود و کیفیت سود ü معیارهای ارزیابی کیفیت سود ü دیدگاههای مختلف اندازهگیری کیفیت سود ü تجدید ارائه به عنوان معیاری از کیفیت سود ü طبقهبندی تجدید ارائه ها ü تقسیم سود ü نظریههای تقسیم سود ü پیشینه تحقیق ü تحقیقات انجام گرفته خارجی ü تحقیقات انجام گرفته داخلی ü خلاصه فصل -1 مقدمهیکی از اجزایگزارشهای مالی، سود است که به استفادهکنندگانصورتهای مالی کمک میکند تا از عملکرد شرکت مطلع شوند. اما برای سود تنها یک رقم وجود ندارد؛ زیرا فرایند اندازهگیری سود بر پایه برآوردها، پیشبینیها و انواع روشهایقابلقبول حسابداری است که موجب میشودرقمهای متفاوتی برای سود گزارش شود. با این حال سرمایهگذاران سود را عاملی برای تدوین سیاستهای تقسیمی سود میدانند و از آنجا که برای سود رقم واحدی وجود ندارد که عملکرد شرکت را به طور منصفانه منعکس نماید، این سؤال مطرح میشود که سود خالص چگونه میتواند از سیاستهای تقسیم سود شرکت خبر دهد؟ برای تحلیل این پرسش، ابتدا این فصل به بررسی سود و کیفیت آن میپردازد؛ سپس تقسیم سود و نظریههای مربوطه مطرح و در ادامه تحقیقات درونی و بیرونی کشور ارائه میگردد. 2-2 هدف گزارشگری مالیبا توجه به مفاهیم نظری گزارشگری مالی، هدف صورتهای مالیعبارتاست از ارائه اطلاعات تلخیص و طبقهبندی شده درباره وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری است که برای طیف گستردهای از استفادهکنندگانصورتهای مالی در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع گردد (مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، بند 1-1). چارچوب نظری هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی (FASB)[6] بیانگر آن است که هدف گزارشگری مالی، تهیه اطلاعات مفید برایتصمیمگیری است (بیانیه شماره 1، 1978). موضوع مفید بودن در تصمیمگیری، به عنوان معیاری برای قضاوت در مورد گزینههای انتخابهای حسابداری تلقی شده است. اهداف اصول پذیرفتهشده حسابداری نیز، اطمینان بخشی در مورد آن است که صورتهای مالی، عملکرد و وضعیت اقتصادیشرکتها را به طور منصفانه نشان میدهند. برای دستیابی به این اهداف، بیانیه شماره 2 بیانگر آن است که افشای مالی باید خصوصیات کیفی معتبر بودن، به موقع بودن و مربوط بودن را نشان دهد (بیانیه شماره 2، 1980). خصوصیات کیفی اطلاعات مالی موجب میگردد اطلاعات ارائه شده در صورتهای مالی برایاستفادهکنندگان در راستای ارزیابی وضعیت مالی، عملکرد مالی و انعطافپذیری مالی واحد تجاری مفید واقع شود (مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران، بند 2-1). از این رو سودمندی تصمیم را میتوان هدف استانداردهای گزارشگری مالی دانست. 2-3 سودبرایتأمینهدفهای مختلف، آگاهی از روشهای متفاوت محاسبه سود خالص شرکت میتواند بسیار مفید باشد؛ ولی این تصور وجود دارد که برای گزارش به افراد بیرون سازمان باید سود خالص داراییک مفهوم فراگیر و مورد قبول همگان باشد (هندریکسون، 1385). بر اساس بیانیه شماره یک هیات استانداردهای حسابداری، کانون توجه گزارشگری مالی اطلاعات مربوط به عملکرد واحد انتفاعی است، که توسط معیارهایاندازهگیری سود و اجزایتشکیلدهنده آن تأمینمیشود. این سود دارای محتوای اطلاعاتی است و اندازهگیری آن، متضمن موضوعات مفهومی و عملی قابل ملاحظهایمیباشد. اگر چه پذیرش یک مفهوم فراگیر سود برای مقاصد گزارشگری مالی برون سازمانی نیز حائز اهمیت است، ولی تحلیل دقیق مفاهیم و اهداف مختلف آن، بیانگر این واقعیت است که یک مفهوم منحصر به فرد توانایی جوابگویی به مقاصد گوناگون را ندارد (عاملی، 1388). تحلیل گران، مدیران و سرمایهگذاران برای سود گزارششده توسط شرکت اهمیت ویژهای قائلند. مدیریت به شدت علاقمند به حفظ رشد سود است، زیرا پاداش او به سود شرکت مربوط میشود. شرکتهایی که بتوانند انتظارات سرمایهگذاران را برآورده کنند، به محبوبیت خاصی دست مییابند و با توسعه بازارهای سرمایه و گسترش معاملات سهام، دامنه گزارشگری مالی نیز به طور روز افزون وسیع تر میشود و حساسیت بازار نسبت به وضعیت سودآوریشرکتها همچنان پابرجاست (عاملی، 1388). اغلب حسابداران در زمان بحث برای ارائه تعریفی از مفهوم سود حسابداری به دو مفهوم اقتصادی سود (دنیای واقعی) اشاره میکنند. این دو مفهوم اقتصادی، تغییر در میزان رفاه و به حداکثر رسیدن سود است. هیات استانداردهای حسابداری مالی، هنگام اظهارنظر در مورد سود، به این دو مفهوم اشاره کرده است. آدام اسمیت[7] اقتصاددان اسکاتلندی نخستین کسی بود که سود را به عنوان مبلغی تعریف کرد که میتوان به مصرف رسانید، بدون این که دخل و تصرفی در سرمایه حاصل شود. هیکس اقتصاددان انگلیسی و برنده جایز نوبل، این تعریف را به صورت عالمانهتر ارائه کرد و گفت که سود عبارت است از مبلغی که یک نفر میتواند طییک دوره زمانی به مصرف برساند و در پایان دوره، از نظر رفاه در همان سطح باقی بماند که در آغاز دوره بوده است(عاملی، 1388). به بیان دیگر، از دیدگاه اسمیت و هیکس[8] سود عبارت است از مازاد، پس از حفظ رفاه و باقی ماندن در همان سطح، ولی پیش از مصرف است (هندریکسون، 1385). با توجه به این واقعیت که محاسبه سود از دیدگاه نظری و عملی دارای مشکلات زیادی است، دیدگاههای متفاوتی برای محاسبه آن ارائه شده است:
2-4 کیفیت سودبررسی کیفیت سود که در زمره تحلیل بنیادی است، از سال 1930 و به منظور بررسی ارزش سهام و درک بیشتر عملیات واحد اقتصادیمطرحشده است؛ هر چند تا سال 1970 ادبیات مالی خالی از مقالات مفهومی در این زمینه بوده است. در مورد تعریف کیفیت سود، نظرات و دیدگاههای مختلفی ارائه شده است، اما اجماعی در مورد ملاک و معیار قطعیارزشگذاری آن دیده نمیشود. با این حال، فهم آن به درک مفاهیم اقتصادی معاملات و انعکاس مناسب آن در دفاتر و صورتهای مالی شرکت کمک میکند(عاملی، 1388). در تعیین ارزش شرکت نباید صرفاً به کیفیت سود توجه کرد، بلکه باید کیفیت آن را نیز در نظر گرفت. منظور از کیفیت سود، زمینه بلقوه رشد سود و میزان احتمال تحقق سودهای آتی است. به عبارت دیگر، ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جاری بستگی ندارد؛ بلکه به انتظارات از آینده و قدرت سودآوریسالهای آتی شرکت و ضریب اطمینان نسبت به سودهای آتی نیز بستگی دارد (جهانخانی و ظریففرد، 1374). [1]Breeden [2]Glassman [3]Malkiel [4]Bellovary, et al. [5]Skinner [6]Financial Accounting Standards Board (FASB) [7] Adam Smith [8]Hicks |